Wednesday, October 28, 2009

خبري كه براي ما خوش نيست!


در حدود يك ماه پيش در خبرها شنيده ايم كه خطوط هوايي قطر با استفاده از يك فروند ايرباس A340 توانست براي اولين بار از گاز طبيعي به صورت مخلوط با سوخت معمول هواپيماهاي تجاري به عنوان سوختي پاك تر! از سوختهاي معمول بهره برداري كرده و با 6 ساعت پرواز مداوم استفاده از اين سوخت را در مسير قطر-لندن آزمايش كند.
پروژه مذكور با همراهي كمپاني معظم شل و در قالب يك طرح تحقيقاتي صنعتي براي توليد سوختهاي پاك با استفاده از گاز طبيعي و ساير سوختهاي مايع و سرمايه گذاري شركت نفت قطر ممكن شده است. قطريهايي كه برسر سفره مشترك گازي با ايران بعنوان سومين توليد كننده و صادركننده گاز بسيار بيشتر از همتاي شمالي خود در برداشت از ذخاير گازي خود موفق عمل كرده اند.
سوخت مذكور كه GTL Kerosene نام گرفته است، يكي از 5 محصولي است كه قرار است در پالايشگاهي با نام Pearl GTL تا 2012 به توليد انبوه رسيده و با يك ميليون تن توليد در سال توان تامين سوخت براي طي 500 ميليون كيلومتر را براي يك ناوگان هوايي استاندارد خواهد داشت!!. محصول مذكور كه GTL Jet Fuel نام گرفته است طي امتزاج 50% با سوخت معمول هواپيماهاي تجاري و گذراندن آزمون استاندارد ASTM D7566 “Aviation Turbine Fuel Containing Synthesized Hydrocarbons” بدون تغييرات در موتور هواپيما قابل استفاده خواهد بود
تكنولوژي و گواهي توليد محصولات GTL با دانش شركت شل ثبت شده و براي اولين بار در جهان در همسايگي ما و كشور قطر تا سال 2012 قابليت توزيع در بازارهاي مصرف بعنوان اولين سوخت سبز جهان با نسبت توليد ذرات خروجي اگزوز كمتر و محدوده آلايندگي بسيار پايينتر منواكسيد كربن خواهد بود.
پ.ن:افزايش نگراني از ادامه اين روند رقابت در منطقه و عقب ماندن مجموعه نفت كشورمان از بازي كه به راحتي مي توانست يكي از بازي گردانهاي آن باشد به بهانه هاي واهي و چسبيدن به استراتژيهاي غلطي كه در آن هيچ مزيتي براي كشور و مردمان وجود ندارد باعث خواهد شد كه سرخوردگي و دلسردي در بدنه كارشناسي و ريزش نيروهاي متخصص روز به روز بيشتر ادامه يابد...

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes