Tuesday, October 6, 2009

بازارسازي و بازاريابي به روايت Hasbro

از پسربچه اي كه همه كودكي اش را در همه وقت و همه جا صرف به حافظه سپردن لوگو و نشانه هاي تجاري انواع و اقسام كالاها ،اتومبيلها و شركتهاي معروف فقط از طريق ديدن و پرسيدن و خواندن كرده نمي توان انتظار داشت كه هنگام فيلم ديدن از همان تيتراژ اوليه با ديدن چيزهايي آشنا ولي غير عادي از لحاظ زمان طرح يا نشان دادنشان به هيجان نيايد و به دنبال آن كنجكاوي بيشتري نشان ندهد!!.
اگر شما هم مانند من كمي اهل كار كشيدن از حافظه بصري باشيد!، حتماً به ياد داريد كه از مجذوب شدن يسنا به كاراكترهاي اسباب بازي معروف " اسب كوتوله من" ساخت شركت Hasbro پيشتر هم گفته ام!.
غرض آنكه ديشب با سماجت عجيبي به دنبال چند فيلم اكشن و پر از صحنه هاي گرافيكي تخيلي بودم و بعد از خريدن آنها و باز هم اصرار بر ديدن يكي از آنها تا پاسي از شب !، از همان تيتراژ اوٌل فيلم G.I. Joe: The Rise of Cobraو لوگوي آشناي Hasbro متوجه شدم كه شركت كذايي سازنده اسباب بازي محبوب دخترم در ساخت فيلم مشاركت دارد و با دانسته هاي ناقص من از توليدات اين شركت، گمان من بر اين بود كه اين شركت فقط بر توليداتي مختص دختربچه ها تمركز دارد در حاليكه اين لوگوي آشنا باعث شد تا بدانم كه شركت از جولاي امسال با اسكن كردن كاراكترهاي داستان كاميك استريپ اصلي و همچنين بهره برداري از تجهيزات و لباسهاي قهرمانان و ضد قهرمانان آن دست به توليد يك محصول عموماً! پسرانه هم زده است!!.
پ.ن:ديروز با يكي از كارشناسان يكي از شركتهاي ورشكسته صنايع معدني صحبت مي كردم و با آمار و ارقامي كه مي داد اشاره داشت كه يكي از شركتهاي همسايه فقط به خاطر تغييرات قيمت جهاني محصولاتشان به آستانه ورشكستگي افتاده و اين در حالي است كه تا همين سال گذشته با بيش از 50 ميليون دلار صادرات از دل يك شركت فكسني و آلاينده محيط زيست هميشه بعنوان يك سازمان موفق استان معرفي مي شد ه است و با ز هم از آن عجيبتر آنكه اين شركت فاقد بخش بازرگاني بين المللي است و از سهم بازارش در كشورهاي منطقه و اصولاً بازارسازي و بازاريابي بين المللي بويي نبرده است!!. با مقايسه آن جريان و اين شركت كذايي اسباب بازي كه قبل از آمدن يك فيلم موفق پرفروش چگونه حتي موفقيت آتي فيلم را نيز پيش بيني كرده و تا حد افتتاح خط توليد محصولي با شكل و شمايل كاراكترهاي فيلم نيز جلو رفته است!!،آه از نهادم بلند شده است...

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes