Friday, April 11, 2008

اندیشکده در لسان و عملthinktank


قدرت مرکزی و هیئت حاکمه همیشه در درون خودشان از چیزی به نام کمبود ایده های سازنده و خون تازه ای در کالبد تصمیم سازی در رنج و عتابه هستند,بسیاری از دولتها و سلسله های حکومتی فقط در پی اعتنا نکردن به فراگردهای اندیشه مدار ،خارج از دایره خودیها مضمحل شدند،اروپا و امریکا در قرن 19 سوراخ قایق را یافتند!،آنها به این نتیجه رسیدند که مجموعه مشاوران و تصمیم سازان داخل حلقه قدرت، توانایی دیدن و محاسبه همه رویدادها و ایجاد تحلیلهای تکثرگرایانه و از همه مهمترارائه تصویر مناسبی برای تثبیت و توسعه قدرت حکومت ندارند! و از اینجا محفلهایی به نام اتاق فکر (think tank)یا معادل فارسی آن اندیشکده ها بوجود آمدند تا بتوانند سوراخ قایق حکومت را مسدود و آن را در رسیدن به ساحل دوام و قوام یاری کنند!.
اتاقهای فکر یا انستیتوهای سیاست گذاری توسط دولتها،گروهها و احزاب،کمپانیها و صاحبان کسب و کارهای عمده به خدمت گرفته شدند و در گذر حدود دو قرن پس از فعالیت شان،به هسته های مشاوره موثری بدل شده اند.
واژه اتاق فکر از 1950 میلادی عمومیت یافته است،ولی(The Royal United Services Institute for Defence and Security Studies (RUSI))در 1831 و (Fabian Society)در سال 1884 بعنوان اولیه نمونه های اندیشکده در بریتانیا و(Brookings Institution)در 1916 در آمریکا بعنوان پیشگامان این نهاد موثر شهرت دارند.
خواستگاه و دیدگاههای اندیشکده ها از تنوعی به اندازه تمامی دیدگاههای ایده لوژیک جهان برخوردار است و انواع متفاوت محافظه کار،لیبرال و... را شامل می شود.
فهرستی از اندیشکده های معروف و ثبت شده در سراسر جهان را در لینک ویکیپدیا می یابید و جالب آن است که بدانید فقط ترکیه و امارات متحده عربی بعنوان سرسخترین رقبای اقتصادی خاورمیانه ای ایران در منطقه به ایجاد متمرکز اتاقهای فکر همت گماشته اند.در کشور خودمان اندیشکده های وزارت دفاع و دانشگاه صنعتی شریف بعنوان مراکز دولتی و اندیشکده(آصف) بر حسب علایق شخصی وجود دارد که بعنوان مشاور نیز فعالیت دارد.
تمام مقدمه بالا در معرفی اندیشکده ها برای طرح خبر جالبی بود که از رویترز خواندم ،اختصاص 600 میلیون دلار فقط در ایالت کالیفرنیا به مدت 10 سال برای تامین هزینه های یک اتاق فکر سبز که از طریق صورت حساب مصرف کنندگان برق و گاز طبیعی این ایالت پرداخت می شود!،این اندیشکده که با همکاری(California Institute for Climate Solutions, linked to the University of California)به فعالیت خواهد پرداخت، وظیفه دارد تا نخبگان ایلتی را به مبارزه با معضلات ناشی از تغییرات آب و هوایی فرابخوااند و یاری کند.
پ.ن: به همین سادگی یک ایالت یک مجموعه خودجوش برای مقابله با یک معضل جهانی ایجاد می کند و تامین بودجه اش را هم ضمانت می کند،تفاوت میان ماه من و ماه شما و ماه آنها را خودتان حساب کنید!!!.
پ.ن: بسیاری از وزارت خانه ها و مراکز حساس دولتی از چند سال قبل گرد و خاکی برای ایجاد اتاق فکر به صورت لحظه ای براه انداخته اند ولی تا کنون چنین هسته های با بودجه و فعالیت مستمر راه اندازی نکرده اند!.
پ.ن: اندیشکده وحید با مرکزیت دوست وبلاگ نویسمان وحید وحیدی مطلق نیز از تک ستاره های آسمان اتاق فکربازان! ایرانی در داخل کشور است.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes