Friday, April 18, 2008

اختلاف نظر برادرانه Puma vs Adidas


وقتي به ورزش كردن فكر مي كنيد،حتماً به ياد وسايل ورزشي و نامهاي تجاري معروف مي افتيد و ناگفته پيداست كه نامهاي آديداس و پوما پيش از ساير نامها بر ذهنتان سنگيني مي كند.كمتر كسي است كه بداند اين دو نام از يك خانواده برخاسته اند! و صاحبان اين دو غول توليدات ورزشي دو برادر آلماني از منطقه معروف باواريا در آلمان بودند...
در 1920 ميلادي
Adolf (Adi) Dassler برادر بزرگتر كه يكي از شيفتگان ورزش بود و همه اوقاتش را به طراحي كفشهاي ورزشي در يك كارگاه مي گذراند و برادر ديگرش Rudolf Dassler كه يك فروشنده بود ، يك كسب و كار كوچك مبتني بر توليد كفشهاي ورزشي دست دوز را در ناحيه اي تحت قيموميت باواريا (The Bavarian enclave of Herzogenaurach)پايه گذاري كردند.

با رشد كردن كسب و كار معلوم شد كه دو برادر در همه چيز اختلاف نظر دارند! و در اواسط دهه 1940 ميلادي، Rudolf به قهر شركت را ترك كرد و فروشگاهي را در امتداد رودخانه به تنهايي تاسيس كرد در حاليكه Adi در كارگاه باقي ماند و از اين نقطه به بعد نام تجاري خودش را با نام Adidas پرآوازه كرد و در 1948 رودلف محصول خودش را با نام تجاري Puma به ثبت رسانيد.
نيوزويك با
Barbara Smit نويسنده كتاب " Sneaker Wars" يا جنگ كفشهاي كتاني كه اندر احوالات اين كسب و كار خانوادگي و تاريخچه اين دو برند وسايل ورزشي است مصاحبه جالبي انجام داده است...
پ.ن: حتماً مي دانيد كه از دهه 40 شمسي به بعد،بسياري از كالاهاي مصرفي غربي در بازار ايران جايگاه ويژه اي پيدا كردند، نامهايي كه بعضي اوقات به جاي اصل فرآورده يا كالا عموميت پيدا كردند!، تايد به جاي پودر رختشويي، وايتكس به جاي آب ژاول، سامسونيت به جاي كيف حمل مدارك و حتي آديداس در لفظ بعضي به جاي كفش ورزشي!!!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes