Sunday, April 6, 2008

پايش در خفاء از كاركنان


تفكر مديريتي دوره فورد در حال بازگشت به به محيطهاي كسب و كار است،بسياري از مديران با بهانه كنترل و بهبود بهره وري كاركنان،به تعبيه سيستمهاي پايش در خفاء ! در محيطهاي كار زده اند!. اين گونه سيستمها با انواع ترفندهاي بصري يا شنيداري در هر جايي قابل نصب هستند و خصوصي ترين لحظات يك ابواب جمعي را در محل كار حتي مكان امني مانند توالت! را از نظر دور نمي دارند!.

بسياري از فروشگاههاي زنجيره اي بزرگ اروپايي مانند Lidl با 17000 شعبه در 17 كشور اتحاديه اروپا با استفاده از تجهيزات ضد دزدي و دوربينهاي مدار بسته اي كه اصولاً براي كنترل مشتريان و يا موارد اقدام به سرقت تعبيه شده بودند، به كنترل و درج گزارش روزانه ضعيت كاركرد و تهيه گزارشات تحليلي از هر حركت كارمندانش پرداخته است!. با فاش شدن اين اقدام كمپاني فوق،مديران اين مجموعه وادار به عذرخواهي و توقف عمليات پايش در خفاء! براي كارمندان خود شده اند ولي افشاي اين روشها هر روز محيطهاي كسب و كار را آشفته تر و امنيت رواني كاركنان را با مخاطره روبرو مي سازد. لينك خبر

پ.ن: كنترل و پايش بهره وري از طريق شاخص گذاري عاملهاي اصلي ارتقاء توليد و خدمات به هيچ وجه كار ناشايستي نيست و با تبديل خروجي عملكرد كاركنان به فاكتورهاي قابل اندازه گيري،نظام حقوق و دستمزد نيز بهبود مي يابد،ولي غور و تفحص در خصوصي ترين جنبه هاي رواني و شخصيتي كارمند و استفاده از آن براي طبقه بندي وضعيت انجام وظيفه و يا ايده گرفتن از لحظه اي كوتاه از اشتباهات وي و مدل سازي آن به كل واقعيت وجودي يك نفر،از جمله جرايم حتمي در كسب و كار به شمار مي رود.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes