Monday, April 7, 2008

مهندس كيست؟


بعد از پروژه توليد انبوه فارغ التحصيل دانشگاهي در دهه 70 و سعي بي بديل دانشگاه آزاد و همپالكي ها براي بهره بردن از خوان كرم!،بزرگترين جفاي عالم دانش در حق رشته هاي مهندسي اتفاق افتاد!.به يكباره و در عرض چند سال بدون دليل و مستندات تعداد زيادي از رشته ها به پيشوند مهندسي مفتخر شدند و كار تا جايي پيش رفت كه پرستاران و مترجمان زبانهاي خارجه هم خواستار عناوين مهندسي شدند!!.
اين بدان معني نيست كه مهندس جماعت جايگاه متفاوتي و خداي نكرده الوهيتي! داراست!،نه به هيچ وجه!!.بلكه بحث بر سر اصولي است كه نا ديده گرفتنش باعث شده كه ما در خروجي سيستم آموزش عالي كشورمان با چنين سطحي نازلي از فارغ التحصيلان مهندسي روبرو باشيم كه متاسفانه براي ورود به بازار كار جز ادعا و مدرك چيزي به همراه ندارند.
براي روشن شدن اذهان عمومي كتاب بسيار ارزشمندي را كه همين الان در كتابخانه شركت به امانت گرفتم جهت تبيين جايگاه يك مهندس واقعي معرفي مي كنم و همگان با هم خواهيم آموخت كه مهندس كيست و بايد چه دوران تحصيلي را بگذراند و قادر باشد كه چه وظايفي را به انجام برساند و اخلاق حرفه اي در اين حيطه چه معنايي دارد...
كتاب
Foundations of Engineering نوشته Mark T. Holtzapple وW. Dan Reece ديباچه بسيار مناسبي براي ورود به عرصه مهندسي و روشن كردن ذهن يك دانشجوي مهندسي در ابتداي كار است!. با نگاهي به سرفصل عناوين كتاب به خوبي متوجه مي شويم كه اين رشته به چه تواناييهايي در يك متقاضي تحصيل در آن نياز دارد ودانش آموخته اين رشته بايد در انتها قادر به انجام چه رويكردهايي باشد.
پ.ن: نمي دانم اكنون در دانشكده هاي مهندسي درسي تحت اين عنوان و يا بخشهايي از سرفصلهاي اين كتاب تدريس مي شود يا خير،ولي ملتمسانه از اساتيد محترمي كه در كار پرورش دانشجوي رشته هاي مهندسي اصيل! هستند تقاضا دارم به اين كتاب عنايت داشته باشند،جواب بسياري از سوالات بي پاسخ براي رهروي تازه وارد اين وادي در همين كتاب نهفته است...

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes