Wednesday, April 23, 2008

دریابندری از شاملو می گوید



می گویند از تخصصهای گوناگون احمد شاملو یکی هم این است که می تواندهر مجله تعطیلی را دائر و هر مجله دائری را تعطیل کند. این کار را شاملو به کمک معجون خاصی انجام می دهد که ترکیبات آن در هر دو مورد کم و بیش یکی است و غالباً به قرار زیر است:((عروسی خون)) فدریکو گارسیا لورکا، یک نوبت- نطق جایزه نوبل آلبر کامو یا ((افسانه سیزیف)) یک نوبت- شعر تی اس الیوت، سه نوبت- شعر از را پاوند، سه نوبت- بحثی درباره زبان فارسی به قلم خود شاملو و ((کتاب کوچه)) و کاریکاتورهای استاین برگ و دوبو-به مقدار کافی!!. هیچ مجله ای نتوانسته در برابر این معجون مقاومت کند!،به این معنا که اگر تعطیل بوده فوراً دائر! و اگر دائر بوده فوراً تعطیل شده است!...
متن فوق العاده بالا اثر طنٌازی است که بیشتر او را مترجمی می شناسیم که زبان انگلیسی را در لین یک احمد آباد آبادان زمان امپراطوری بریتانیا در آن سامان فرا گرفته است!،و به رسم دوستی به نقل خاطره تعطیلی مجله"خوشه"در حدود سالهای 1347 شمسی در هنگام انتشار کار مشترکشان با شاملو پرداخته است و در قالب بخشی از مقدمه ای بر کتابی متفاوت از انتشارات پیش از انقلابش آن را آورده است!. به گمان من چنین مقدمه ای در تمام ادبیات مکتوب معاصر بی نظیر است!.
پ.ن:کتاب فوق الذکر هجویه ای است بر قدرت با نام اصلی"انحطاط و سقوط غالب اشخاص!"به قلم نویسنده آمریکایی ویل کاپی که در دستان و ذهن نجف دریابندری"چنین کنند بزرگان" نام گرفت.کتاب به تاریخ دیماه 1351 توسط انتشارات پیام به بهای 105 ریال! چاپ شده است و یادداشت دست نویس خریدارش اردیبهشت 1352 را نشان می دهد یعنی همین موقع ولی 35 سال پیش!.
پ.ن: درهمین مورد بخوانید:
مصاحبه با دریابندری در مورد همین کتاب

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes