فشار گرمايش زمين بر كسب و كارهاي آلاينده
ديروز با عمواروند گپ ميزدم و صحبت از حركت و خيزش عمومي مردم شمال اروپا و خصوصاً سوئد بود در مصرف نكردن كالاهايي كه عليرغم ارزاني به محيط زيست خسارت وارد مي كنند و عرضه كالاهاي گرانقيمت تري كه دوستدار محيط زيست هستند و الخ...
مطلب اوٌل اينكه:
اين فرهيختگي فرهنگي اروپايي در كنار زيرساختهاي مناسب، مثلاً در بخش حمل و نقل و فواصل كوتاه طي طريق بين شهرها و كشورهايشان باعث شده تا هر جا كه صحبت از سفرهوايي است،فوراً يك خط كش را نشان مي دهند كه در آن ميزان انتشار گازهاي آلاينده ناشي از استفاده از هواپيما را با يك نرخ رشد چند برابري نسبت به ساير وسائل نقليه بر سر متقاضي مسافرت هوايي آوار مي كند! وبا توجه به اختصاص سهم 2% از كل انتشار گازهاي گلخانه اي جهان متعلق به خطوط هوايي و مسافرتهاي هوايي جاي ترديدي براي اروپايي در انتخاب قطارهاي لوكس و سريع السير و منظم آن سامان باقي نمي گذارد.
و مطلب دوٌم در ادامه:
بحث تاثير شديد افزايش قيمت سوخت بر افزايش هزينه هاي خطوط هوايي(هر سنت افزايش بهاي سوخت جت معادل 200ميليون دلار ساليانه هزينه سربار براي خطوط هوايي است)،آن را به پاشنه آشيل اين صنعت تبديل كرده است.در همين راستا موتور هواپيماهاي جديد با مصرف سوخت و انتشار دي اكسيدكربن كمتر و نيز آلودگي صوتي كمتر در راه هستند و در گام بعدي فرمولاسيون سوخت به كلي تغيير خواهد كرد و شركتهايي مانند شل و BP با همكاري دانشگاههاي معتبر جهان به دنبال ساخت سوختهاي سبزهوايي تلاش مي كنند.طراحي پره ها و فنهاي موتور براي كاهش صداي توليدي و استفاده از كامپوزيت در بدنه براي كاهش وزن و مصرف سوخت راهكارهايي است كه چهره اقتصاد صنايع هوانوردي و سهم چشمگيرشان را در انتشار گازهاي گلخانه اي تغيير خواهد داد.لينك خبر
پ.ن:طرح اين دو مطلب در كنار هم براي ايجاد فرصت گمانه زني در مورد رواج بعضي از فرهنگهاي مصرف با توجه به زيرساختهاي مورد نياز است و همينطور طرح اين نكته كه فشارهاي رواني ناشي از پديده گرمايش زمين و تغييرات آب وهوايي چگونه صنايع را به تغيير و صرف هزينه هاي سنگين طراحي محصول جديد وادار مي كند.