Sunday, April 27, 2008

دزدي دريايي در دوران مدرن



دزدان دريايي(Pirates) و دزدي دريايي(Piracy) واژگاني است كه در روزگار ما بيشتر در جوار داستانهايي مانند جزيره گنج،پيترپان و اين اواخر فيلم دزدان درياي كارائيب قابل تصور است و خصوصاً ما ايرانيها در تاريخمان كمتر با اين تاريخچه سروكار داشته ايم(در واقع ما ايرانيها با وجود داشتن آبراهه پر اهميت خليج فارس،تاريخچه دريانوردي و جزئيات در خوري مانند كشورهاي دريانوردي چون بريتانيا،پرتقال يا اسپانيا نداريم.).
دزدي دريايي نوعي سرقت است كه در دريا يا خشكي! با استفاده از نيروي قهريه بدون اذن و فرمان هيچ مقام رسمي يا حكومتي! بر عليه اموال كشتي ديگر رخ مي دهد.اگر حاكم يا فرمانروايي با فرمان رسمي گروهي را براي غارت يا مصادره كشتي و اموالش اعزام نمايد واژه
Privateering كه ورسيون محترمانه تري است و به پشتوانه قدرت مركزي يا حكومتي صورت مي گيرد ،كاربرد پيدا مي كند.
بر اساس آمار رسمي در اقيانوس هند،اقيانوس آرام،سواحل سومالي و سنگاپور با تردد بيش از 50 هزار كشتي در سال، خسارتي بالغ بر 13تا16 ميليارد دلار$! در سال از جانب دزدان دريايي حاصل مي شود!.
اولين ردپاي تاريخي دزدان دريايي 13 قرن قبل از ميلاد مسيح در درياي اژه و درياي مديترانه نقل شده است.
نشان و پرچم معروف دزدان دريايي به
Jolly Rogerمعروف است كه طرحهاي متفاوتي داشته است ولي عموماً از طرح جمجمه به همراه استخوانها يا شمشيرهاي ضربدري به رنگ سفيد در زمينه رنگ سياه استفاده مي شده است.
در روزگار مدرن دزدان دريايي بيشتر از قايقهاي تندرو و اسلحه سبك و نيمه سنگين براي رهگيري طعمه هاي خود استفاده مي كنند وبا يورشي برق آسا كشتي را به اسارت درآورده و اموال ذيقيمت كشتي و سرنشينان را يغما مي برند و يا با اسارت گرفتن سرنشينان از خانواده هايشان خونبهاء طلب مي كنند!!، چندي پيش در سواحل سومالي يك كشتي ماهيگيري ويژه صيد ماهي تن Tunaبه اسارت دزدان درآمده كه در عكس گزارش گاردين،دختر يكي از سرنشينان عكس كشتي اسپانيايي Playa de Bakio را به دست گرفته است.لينك خبر


پ.ن: دزدان دريايي سومالي در سواحلي به طول 1880 مايل ،فقط براي درآمدي در حدود 10 تا 30 هزار دلار در سال كه مانند گنجي افسانه اي براي آنان است،تنگه و ترعه هاي مسير را قرق مي كنند!! و معمولاً صاحبان كشتيها براي دست يافتن به خدمه و كشتي، مبلغ درخواستي آنان را از طريق شبكه هاي پرداخت و صرافي ها در دبي،بمبي يا نايروبي اجابت مي كنند!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes