Monday, January 7, 2008

تجربيات پيشينيان و NGO's


ابزار نظارتي در كنار يك حكومت هميشه مي تواند مهار قدرتمندي در مقابل فساد بوروكراتيك ايجاد كند،سازمانهاي دولتي كه به هر دليلي از ايفاي نقش قانوني خود عقب مي مانند به همت و فشار و سقلمه هاي! NGOهاي فعال به مسير باز مي گردند،آسيب شناسي عدم فهم جايگاه اين حركتهاي خودجوش،غير دولتي ولي سازمان يافته در كشورمان ارتباط تنگاتنگي با قانون گريزي ايراني دارد،NGO پس از قانون مداري مفهوم مي يابد و پيش از آن بيشتر به پزي جهان پسند! براي دولتهايي كه به هيچ وجه دموكراسي را باور ندارند تبديل مي شود،به طور نمونه تا به حال در مورد The Sierra Club چيزي شنيده ايد؟،قديمي ترين باشگاه و جمعيت زيست محيطي آمريكا كه در كنار سازمانهاي رسمي قدرت و اعتباري بلندپايه براي حركتهاي محيط زيستي دارد.قدمت اين باشگاه به 1892ميلادي!مي رسد كه در سانفرانسيسكوبه توسط يكي از اولين حافظان محيط زيست جان موير پايه گذاري شده است.
بيانيه ماموريت اين جمعيت را با هم مي خوانيم:

  1. Explore, enjoy, and protect the wild places of the earth.
  2. Practice and promote the responsible use of the earth's ecosystems and resources.
  3. Educate and enlist humanity to protect and restore the quality of the natural and human environment.
  4. Use all lawful means to carry out these objectives[1].

جنبش زيست محيطي باشگاه سييرا دعوي قانوني جنجال برانگيزي را بر عليه شركتهاي پالايشگاهي و شيميايي شل در محوطه كانال هوستون در دادگاه فدرال مطرح كرده است،شركت شل با جريمه اي در حدود 32500 دلار آمريكا به ازاي هر يك از1000تخلف زيست محيطي زيرمجموعه هاي مذكور در خلال سالهاي2003 -2007ميلادي روبروست. لينك خبر

پ.ن:استفاده از توانايي و محبوبيت چنين جنبشهايي بر توان سازمانهايي مانند محيط زيست كه عملاً در مقابله با صنايع بزرگ دست بسته عمل مي كند،مي افزايد.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes