Wednesday, January 16, 2008

درختواره يا گذر زيستي




وقتي كه با پرسشي روبرو مي شوم كه در همان لحظه هيچ به ذهنم نمي رسد،آرام و قرارم از كف مي رود نه به اين علت كه نتوانسته ام در همان لحظه بر فهم آن متمركز بشوم،بلكه به ياد مي آورم كه نادانسته ها پشت در صف كشيده اند و فرصت كمي براي فهم آنها در اختيار دارم...
چندي قبل شاهد بوديد كه دوستي در مورد سمت و سوي معماري در آينده مي پرسيد و من در اين وادي به جز بعضي حواشي اقتصادي چيز زيادي براي عرضه نداشتم،ولي پست امروزم مي تواند بخشي از آينده معماري را تصوير كند و گمان من براين است كه آينده ،معماري مبتني بر توسعه پايدار اكولوژيك را برخواهد گزيد.


طرحها و ابنيه هايي از جنس"Eco Boulevard de Vallecas"در مادريد،اسپانيا همزمان چندين هدف
هم افزاينده را براي آينده بشر دنبال مي كنند،توليد انرژي پاك،كاهش آلودگيهاي شهري،تغيير الگوي گرماي زمين،افزايش سطح و حجم فضاي سبز بدون اتكاء به خاك،و زيباسازي شهري از طريق سازه هايي كاملاً بديع و چشم نواز كه تردد در اطراف آنها روح و جسم را همزمان مي نوازد.
پروژه جذاب و روح فزاي درختواره يا گذر زيستي در شهر مادريد سازه اي است بر پايه مواد بازيافتي و متشكل از يك مجموعه درختچه و گياه گلداني كه در استوانه اي محصور و با سقفي پوشيده از آينه هاي خورشيدي نيازهاي انرژي بر خود را تامين و مازاد آن را به شبكه شهري مي فروشد!،همزمان توليد اكسيژن ودالان هواي پاك اين سازه،اين گذر را نسبت به محله هاي اطراف با 8تا10 درجه! كاهش دما روبرو ساخته است!!!.طرح اين اثر توسط شركتي اسپانيايي به نام"
Urban Ecosystem" پي نهاده شده وبا سر زدن به سايتشان ساير ايده هايشان نيز در دسترستان قرار خواهد گرفت.لينك
پ.ن: باور كنيد اين طرح براي ميادين خشك و بي سليقه ايراني جان مي دهد!،كافي است تصور كنيم در تمامي ميادينمان استوانه يا هر حجم ديگري را كار بگذاريم كه بتواند همزمان انرژي و هواي پاك بسازد ،اگر كسي از سازمانهاي وابسته به شهرداريها در امر ساماندهي فضاي سبز يا دفاتر فني استانداريها اينجا را مي خواند اين طرح را به مديرانشان ارائه دهد ! خيرش را خواهيم ديد!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes