Monday, September 28, 2009

Hydroponics به آپارتمانها راه مي يابد؟

كشت گياه در اذهان عامه به آب و خاك و مواد مغزي براي ريشه نيازمند است ولي 70 سال است كه گياهان را از طريق روشي ابداعي و علمي در فضايي فاقد خاك نيز مي توان پرورش داد و با توجه به محدوديت خاك در بعضي مناطق مانند آزمايشگاههاي فضايي يا سطوح صخره اي و بازمانده از گدازه هاي آتشفشاني،اين راهكار به انتخابي سودمند براي توليد محصولات گلخانه اي بدل شده است.
كشت بدون خاك يا Hydroponics مديون تلاشهايي است كه از اواخر قرن 17 ميلادي براي اثبات نحوه رفتار گياه براي جذب مواد معدني حلال در آب،شكل گرفت و در 1937 در دانشگاه كاليفرنيا به بار نشست.
پس از ابداع اين روش،گونه هاي متفاوتي از آن بر حسب استفاده از سازه هاي پلاستيكي يا احجام متخلخل ساخته شده از نوعي خاك رس نيز بعنوان تامين كننده سطح رشد و بارگذاري مكانيكي گياه بر سطح نيز توسط پژوهشگران بعدي مورد استفاده قرار گرفت.
آنچه امروز بعنوان كشت بدون خاك عموميت يافته،گلخانه هايي است كه مي تواند با استفاده از زمين كمتر بعنوان زيرساخت محل كشت و نسبت توليد بهتر،گونه هاي مرغوب گل،گياه،ميوه و سبزيجات را توليد كند.
ولي آنچه كه در پست امروزبراي خود من اهميت داشته،راه يافتن اين شيوه كشاورزي آزمايشگاهي به بحث دكوراسيون و تزئينات داخلي ساختمانها است كه توسط طراح برزيلي Rafael Fernando مورد توجه قرار گرفته است.
استفاده از سازه فلزي بعنوان زيرساخت اين طراحي با فرم حلزوني و چيزي شبيه چرخش رشته هاي DNA ، در اين حجم كم مي تواند نويدي باشد براي فضاي سبز آپارتماني و نگرش جديد به استفاده كشت بدون خاك را در مقياسهاي غير تجاري تقويت نمايد.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes