Friday, September 11, 2009

مدرنترین متروی جهان در کسادی دبی افتتاح شد!

آنچه این روزها در دبی می گذرد به گمان بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه امارات ترکیدن حبابی است که انتظارش از پیش می رفت, بلندپروازی و طرحهای جاه طلبانه حکام دوبی با دل گرمی مشاوران ریز و درشت اروپایی شان اهدافی کاملاً حساب شده ای در حدود 2020میلادی تعقیب می کرد و این در حالی است که بحران اقتصادی در امارات بسیار پیشتر از 2008 آغاز شده بود و معلوم نیست که جایگاه این اتفاقات در محاسبات مشاوران شیخ زاید کجا بوده است!.
و امٌا اصل مطلب به افتتاح لوکس ترین, و مجهزترین سیستم یکپارچه خودکار متروی دوریلی جهان در تاریخ کذایی09.09.09 در شهر دبی باز می گردد, مترویی که با 52 کیلومتر طول و 29 ایستگاه مجزا با واگنهایی که تهویه متبوع کامل دارند وبا سیستم اینترنتت بیسیم از نوع Wi-Fiپشتیبانی می شوند.
این مترو در حالی پس از 4 سال کار شبانه روزی نیروی انسانی بالغ بر30000نفر به بهره داری می رسد که قرار بوده است تقاضای جمعیت رو به تزاید و اتومبیلهای متعدد شهروندان دوبی را کنترل کرده و آنان را که فقط در حدود 6% استفاده از خدمات عمومی حمل و نقل را در برنامه روزمره داشته اند از اتومبیلهای لوکسشان پیاده کرده و به درون ایستگاههای بسیار لوکس و کابینهای درجه یک مترو راهنمایی کند.نگرانیهای فعلی مربوط به شهری است که به سرعت از سکنه غیر وطنی خالی شده و سکنه وطنی نیز با فرهنگ مترو و ترک کردن اتومبیلهای سوپرسالن غریبه به تمام معنا هستند!.از طرف دیگر بنزین سوپر به قیمت لیتری 25 سنت نیز از همان مشکلات عدیده ای است که روزگاری پیشتر مانند زمانی که ما نیز بیش از مصرفمان تولید می کردیم!, انگیزه استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی را در مصرف کننده کاملاً به باد می دهد!!.
به هر تقدیر دبی بعنوان اولین شهر سواحل جنوبی خلیج فارس مالک بهترین و به روزترین سرویس متروی جهان شده است و اگر بتواند برای تامین منابع مالی و مدیریت حمل و نقل شهری اش با احتساب سودآوری و نه نسخه ای شبیه امارات ایرلاینز که فقط در حال توسعه ناوگان است ولی هنوز از بیلان مالی آن خبری به بیرون درز نکرده است و نوعی پرستیژعربی محسوب می شود,چاره ای بیاندیشد حتماً کار بزرگی انجام داده است!.
پ.ن:برنامه زمانبندی افتتاح اولین حرکت مترو در دبی قرار بود با افتتاح مرتفع ترین برج جهان در دبی هم زمان باشد ولی به دلایلی اعلام نشده ,افتتاح Burj Dubaiبه دسامبر موکول شده است.
پ.ن:هزینه پروژه بالغ بر €5.25 billionمعادل $7.64 billion برآورد شده است که البته با پیش بینی اولیه در حدود 100%گرانتر تمام شده است!.
پ.ن: جزیره نخل ساحل جمیره نیز یک خط اختصاصی مترو را با زیرساخت مونوریل در بر می گیرد ولی هنوز به خطوط اصلی شهر وصل نشده و مسافران معدودی نیز برای آن پیشبینی می شود.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes