Friday, September 25, 2009

موسیقی و رهایی تن

اعتقاد به درمانگری موسیقی و ترکیب آن با حرکاتی شوریده حال و چیزی شبیه به سماع یا حرکات رقص زار یا بابازار و شباهتهای آن با آنچه در کلیسای سیاهپوستان تعمیدی اتفاق می افتد,بی دلیل و ارتباط نیست.ترکیب رقص با موسیقی کوبه ای و تحرکی که از سر شوق و باور در رقصنده ایجاد می شود موجبات آزاد شدن انرژی نهفته فوق العاده ای است که پس از رها شدن احساسی از سرخوشی و تخلیه روانی همراه با خستگی باقی می گذارد.
به گمان من آنچه اتفاق می افتد همه از ارتباط کهنی است که بین هارمونی موسیقی و هارمونیک تن و روان همه موجودات وجود دارد و از خوشبختی بعضی مردمان و آئینهایشان این رابطه تا به امروز باقی مانده و بدسگالی بعضی دیگر مردمان و باورهایشان آن را به کناری نهاده و از اثرات نیکوی آن نیز محروم مانده اند!.
متاسفانه نیکونهادی موسیقی به پای بدنهادی یا شبه خرافه بودن بعضی آئینها نوشته می شود و در این میانه حکم به حذف موسیقی دادن گویا راحتتر به نظر می رسیده است...
پ.ن: مهم نیست که به چه آیین و دین و مسلکی اعتقاد دارید و آیا از اشعارUrban contemporary gospel چیزی می فهمید یا خیر,مهم آن است که شما هم به وجد می آیید و می خواهید در میانه رقص و پایکوبی آنها خودتان را بجنبانید و تن رها کنید!.
پ.ن:من اطمینان دارم بعضی باورهای مذهبی و آیینی به موسیقی و رقص آراسته شده اند تا پایدار بمانند و این رمز پایایی یا گسترش بعضی از آئیینهای سنتی است که از ابزار موسیقایی بهره برده اند و الٌا با گریستن و بر سر و بدن کوفتن و رنج بردن هیچ باوری در دوره معاصر ترویج نمی شود.
پ.ن: فیلم کمدیThe Fighting Temptations با هنرمندی Cuba Gooding, Jr.وBeyoncé Knowles نیز به همین سبک رقص و آواز کلیسای سیاهپوستان آمریکایی می پردازد, با دیدن یسنا که محو موسیقی و رقص آنها شده بود و بی اختیار خودش را می جنباند باور کردم که موسیقی با روان آدمی حرف می زند!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes