Friday, February 15, 2008

كپي برداري از طبيعت ياBiomimicry

استفاده از طبيعت بعنوان بهترين منبع الهام براي طراحي،با اين توجيه كه طبيعت فرايندهاي خودش را بهتر از هر طراح ديگري،ساماندهي مي كند هر روز بيشتر همه گير مي شود...
دماغه يك ترن سريع السير در مشابهت با شكل نوك يك پرنده،توربينهاي بادي عظيمي كه ايده ساخت را از باله هاي نهنگ وام گرفته اند،چسبهاي قابل تجزيه اي كه از رفتار گونه اي صدف دو كپه اي در چسبدن به صخره ها در زير آب پيروي مي كند و نمونه هاي بسياري كه طبيعت را بعنوان الگوي طراحي مدنظر داشته اند.
كپي برداري از طبيعت ياBiomimicry ،روشي است كاملاً خلاقانه و جديد كه بيش از 10 سال از طرح آن در شاخه علوم نمي گذرد. Janine M. Benyusدر سال 1997 در كتابش با عنوان"Biomimicry: Innovation Inspired by Nature" از منبع الهام عظيمي كه در طبيعت نهفته است،پرده برداشت.
بسياري از طراحيهاي موسوم به مفهومي در سايه برداشتي از فراگردهاي طبيعي به موفقيتهاي چشمگيري رسيده اند.
مقاله باعنوان "چگونه از طببيعت بعنوان راهنما و مرشد طراحي بهره برداري كنيم؟" به معرفي چند نمونه از اين ايده هاي بكر پرداخته است.
ترن معروف شينكانسن ژاپن كه غرور ملي ژاپنيها محسوب مي شود در سري پانصد از طرحي بر اساس نوك گونه اي مرغ ماهيگير بهره برده است كه سرعت آن را تا دويست مايل بر ساعت ممكن ساخته است.
يكي از شركتهاي فن آوري در بخش فرايندهاي نفت و گاز با الهام از رگهاي خوني در بدن و قابليت بازسازي ديواره رگ، از فن آوري موسوم به"Platelet Technology" بهره برده كه با تزريق پلاكتهاي از جنس ايزوتوپهاي راديواكتيو اين امكان را براي پايش خخطوط لوله فراهم مي كند كه محل نشتي يا ضعيف شدن پوسته لوله را هشدار داده و آشكار سازد.


با الهام از سطح برگهاي نيلوفر آبي ،رنگي ساخته شده كه در اثر تماس با آب حاصل از بارندگي به طور كامل سطح را شستشو كرده و ذره اي جرم بر روي آن باقي نمي ماند.

بهره گيري از طرح سازه هاي استخواني در بدن موجودات براي بيشترين بارگذاري و كمترين وزن ناشي از طراحي سازه از ديگر قابليتهاي اين فن آوري است كه شركتهاي چون جنرال موتورز و بنز را براي طراحي سازه هاي اتومبيل وارد اين گود گرده است.


blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes