ایرباس نظامی A400M
معاهدات نظامی پس از جنگ جهانی دوم,شرایط یک طرفه و محدود کننده ای به دولتهای متحد و بازنده جنگ تحمیل کرد و تا سالها دو کشور آلمان و ژاپن را از ساخت یا شرکت در پروژه های طراحی و تولید جنگ افزارهای تهاجمی منع می نمود, به جز تسلیحاتی که کارکرد تدافعی و ترابری داشته باشند...
کنسرسیوم هواپیماسازی ایرباس پس از سالها تجربه در ساخت و تولید ناوگان مسافری-تجاری و تمرکز بر موتورهای جت,به دنبال برنامه جایگزینی هواپیمای ترابری سنگین نظامی ترانسال160 و هرکولس سی 130که دو انتخاب مطرح ناتو در دهه های 70 و 80 میلادی بودند ودر شاخه صنایع نظامی ایرباس به سمت طراحی و ساخت نمونه جدیدی همت گماردند که از لحاظ ابعاد و توانایی می بایست در میان دو انتخاب هرکولس بعنوان یک هواپیمای ترابری توربوپرآب و بوئینگ سی17 بعنوان جت فوق سنگین ترابری نظامی قرار گیرد, نیازهای مورد نظر و جمیع مشخصات طراحی به خلق یک هواپیمای توربراپ 4 موتوره سنگین که در هر پروانه موتور به 8 تیغه خمیده مجهز است منجر گردید.
ایرباس ای400 ام پس از قریب به سه دهه تلاش در حالی به اولین پرواز آزمایشی در سویل اسپانیا رسید که سالها تاخیر و هزینه های سربار (25 میلیارد یورو!)جایی برای اختلالات سیستم یارانه ای کنترل موتورهای آن باقی نمی گذارد!,علیرغم اولین پرواز آزمایشی موفقیت آمیز این هواپیما مدارکی دال بر نیاز به توقف و روشن کردن مجدد یکی از موتورها در اثر اختلال برنامه های رایانه ای سیستمهای کنترل ,شایعه ای مبنی بر عدم تکمیل پروژه و ادامه تاخیر در تحویل سفارشهای 9 کشور متقاضی را به مطبوعات کشانده است.لینک خبر
پ.ن:شباهت ظاهری این هواپیما با هرکولس سی 130 که در ارتش ایران از قبل از انقلاب بعنوان یکی از بهترین پرنده های ترابری سنگین جهان به خدمت گرفته شده است باعث شد تا این پست را تحریر کنم, تلفیق پلاتفرم لاکهید و ایرباس و ظهور نسل موتورهای جدید 8 تیغه ای توربوپراب که توان دور معکوس را در لحظات پس از فرود مانند موتورهای جت دارا هستند و هر موتور به توانی در حدود 11000 اسب بخار نایل آمده است! و در مجموع توان حمل 37 تن بار را سبب می شود ,بالهایی از جنس فیبر کربنی حمایت شده با پلیمرهای مهندسی, هشدار دهنده های فروسرخ بر روی دم و بالها برای هشدار سلاحهای تهدید شونده شلیک شده هواپیمای دشمن , برد عملیاتی با حداکثر بار همراه 3300کیلومتر بدون سوختگیری , حداکثر برد آن 6400 کیلومتر با حمل باری به وزن 20 تن و قیمتی در حدود 100 میلیون یورو برای هر فروند در کنار نام ایرباس و خاطره هرکولس بعنوان نسل بعدی ترابری هوایی سنگین جهان را از سال 2012 به بعد در پایگاههای نظامی برتر جهان مشاهده خواهید کرد...
کنسرسیوم هواپیماسازی ایرباس پس از سالها تجربه در ساخت و تولید ناوگان مسافری-تجاری و تمرکز بر موتورهای جت,به دنبال برنامه جایگزینی هواپیمای ترابری سنگین نظامی ترانسال160 و هرکولس سی 130که دو انتخاب مطرح ناتو در دهه های 70 و 80 میلادی بودند ودر شاخه صنایع نظامی ایرباس به سمت طراحی و ساخت نمونه جدیدی همت گماردند که از لحاظ ابعاد و توانایی می بایست در میان دو انتخاب هرکولس بعنوان یک هواپیمای ترابری توربوپرآب و بوئینگ سی17 بعنوان جت فوق سنگین ترابری نظامی قرار گیرد, نیازهای مورد نظر و جمیع مشخصات طراحی به خلق یک هواپیمای توربراپ 4 موتوره سنگین که در هر پروانه موتور به 8 تیغه خمیده مجهز است منجر گردید.
ایرباس ای400 ام پس از قریب به سه دهه تلاش در حالی به اولین پرواز آزمایشی در سویل اسپانیا رسید که سالها تاخیر و هزینه های سربار (25 میلیارد یورو!)جایی برای اختلالات سیستم یارانه ای کنترل موتورهای آن باقی نمی گذارد!,علیرغم اولین پرواز آزمایشی موفقیت آمیز این هواپیما مدارکی دال بر نیاز به توقف و روشن کردن مجدد یکی از موتورها در اثر اختلال برنامه های رایانه ای سیستمهای کنترل ,شایعه ای مبنی بر عدم تکمیل پروژه و ادامه تاخیر در تحویل سفارشهای 9 کشور متقاضی را به مطبوعات کشانده است.لینک خبر
پ.ن:شباهت ظاهری این هواپیما با هرکولس سی 130 که در ارتش ایران از قبل از انقلاب بعنوان یکی از بهترین پرنده های ترابری سنگین جهان به خدمت گرفته شده است باعث شد تا این پست را تحریر کنم, تلفیق پلاتفرم لاکهید و ایرباس و ظهور نسل موتورهای جدید 8 تیغه ای توربوپراب که توان دور معکوس را در لحظات پس از فرود مانند موتورهای جت دارا هستند و هر موتور به توانی در حدود 11000 اسب بخار نایل آمده است! و در مجموع توان حمل 37 تن بار را سبب می شود ,بالهایی از جنس فیبر کربنی حمایت شده با پلیمرهای مهندسی, هشدار دهنده های فروسرخ بر روی دم و بالها برای هشدار سلاحهای تهدید شونده شلیک شده هواپیمای دشمن , برد عملیاتی با حداکثر بار همراه 3300کیلومتر بدون سوختگیری , حداکثر برد آن 6400 کیلومتر با حمل باری به وزن 20 تن و قیمتی در حدود 100 میلیون یورو برای هر فروند در کنار نام ایرباس و خاطره هرکولس بعنوان نسل بعدی ترابری هوایی سنگین جهان را از سال 2012 به بعد در پایگاههای نظامی برتر جهان مشاهده خواهید کرد...