Tuesday, September 23, 2008

چفيه يا غترة،حطّة،مشدة،كوفية يا شماغ؟

نمادهاي ماندگاردهه هاي شصت و هفتاد ميلادي از قرن بيستم،كلاه بره و لباس چريكي چگورا،چفيه اعراب فلسطيني و امثالهم كه نماد مبارزه و مقاومت بودند،سالها بعد به بخشي از پوشش مردم جهان تبديل شدند.چفيه دراين سمت دنيا به نوعي شناخته شده تر محسوب مي شود و با راه يافتن به جبهه هاي جنگ ايران وعراق ،بسياري آنرا بخشي از تاريخ و فرهنگ ايراني مي دانند و متاسفانه راهيافت پوشاندن هويت توسط چفيه ازآن نمادي براي تروريسم خاورميانه اي نيز ساخته است...
چفيه يا اسامي بيشتر مرسوم آن درجهان عرب (غترة،حطّة،مشدة،كوفية يا شماغ) در ناحيه وسيعي از كشورهاي عربي حوزه خاورميانه وشمال آفريقا بعنوان سربندي مردانه استفاده مي شود، كه عموماً از جنس نخ پشم و كتان يا تركيبي از آنها بافته شده و با توجه به ظرافت بافت به سرعت خشك مي شود و مي تواند در عين گرم نگاه داشتن سردر مواقع لزوم با خيساندن در آب نقش خنك كننده را نيز بازي كند!!.
اگرچه امروزه اعراب اماراتي و سعودي آن رابه همراه عگال بعنوان نماد وپوشش ملٌي استفاده مي كنند ولي در واقع اين طرح چفيه است كه اصالت و خواستگاه آن رانشان مي دهد، آنچه بعنوان چفيه با طرح خطوط سياه در زمينه سفيد مي شناسيم و در ايران نيزمرسوم شده در واقع اصالت سوري دارد و از همان جا نيز بعنوان نماد جنبشهاي فلسطيني دردهه 40ميلادي از قرن بيستم انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت، چفيه سفيد عموماً به شيوخ واعراب خليج و سعودي و طرح خطوط قرمز در ميان اعراب اردن عموميت دارد.
يكي از معدود كارخانجات توليد چفيه در مناطق فلسطيني -الخليل متعلق به ياسر هرباوي 76 ساله ،توليد كننده اصلي چفيه فلسطيني است كه اين روزها عليرغم مد چفيه پوشيدن در اروپا! و مشتريان هميشگي در خاورميانه ، در قبال هجوم توليدات ارزانقيمت چيني آن در حال به زانو درآمدن است!.لينك


پ.ن:عكس ليلا خالد مظهر زنان مبارز فلسطيني و چفيه نمادينش رادر جواني مي بينيد.


پ.ن:چفيه من را به سالهاي خدمت نظام وظيفه مي برد و سالهاي عطش وآفتاب سوختگي درخوزستان كه به مدد چفيه خيس فقط لحظاتي ازگرمايش مي گريختيم، همينطور خاطرات خونيني از چفيه! كه در ضمن شوخيهاي سربازهاي شاغل در آشپزخانه پادگان با چفيه هاي خيس تابانده شده نيز گاهي منجر به زخمي شدن يا ناقص شدن رفقايشان مي شد!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes