Wednesday, March 12, 2008

والدين دست به گريبان با نيازهاي تكنولوژيك فرزندان


آشنايي من با كامپيوتر در ابعاد PC از مركز كامپيوتر دانشكده شروع شد،در حدود21 سالگي باDOSو Windows3.1 سرو كله مي زدم و ادامه پيدا كرد تا 26 سالگي و آشنايي با اينترنت و معجوني از مهارتهاي ريز و درشت در حيطه فن آوري اطلاعات و سخت افزار و از 34 سالگي تا الان وبلاگ مي نويسم و از عهده نيازهاي روزانه ام در حيطه هاي وابسته تا حدودي بر مي آيم...
اين سرگذشت
IT Basedيك جوان ايراني از طبقه متوسط در فواصل 1990تا 2008 ميلادي است،بسياري از موقعيتها و شرايط امروز براي ايرانيها و به خصوص طبقه متوسط به بالا تغيير كرده و داشتن كامپيوتر شخصي و لپ تاپ به شكلي گسترده، همه گير شده است،داشتن وبلاگ،سايت شخصي،آدرس ايميل،عضويت در جوامع مجازي و سرو كله زدن با عيوب نرم افزاري و سخت افزاري ديگر يك تخصص نيست، بلكه الزام و روزمرگي اين سالهاست...
در اين ميان فرزندان ما از لحظه چشم گشودن كامپيوتر و تجهيزات جانبي آن را به عنوان بخشي از لوازم خانه شناسايي مي كنند و براي آنها در مدارس امروزي فرصت يادگيري از همان سنين ابتدايي و به مدد بعضي والدين حتي قبل از آن پيش مي آيد...
در آنسوي جهان،آنجا كه همه شرارتهاي زمين شكل مي گيرد!، وضع بسيار بغرنجتر است!،در آنجا
امكاناتي مانند آنچه در بالا گفته شد براي همه خانواده ها مهيا است و كودك آمريكايي با بيشتر دانستن و بيشتر آموزش ديدن به معضلي فزاينده براي والدين تبديل شده اند!،معضل از اين لحاظ كه دانش فرايافته آنان از والدينشان سبقت گرفته و والدين بايد بتوانند جوابگوي نيازهاي عمدتاً تكنولوژيك فرزندان باشند!!.
مقاله رويترز به مهارتهاي مورد نياز پدران امروزي اشاره مي كند و دست به گريباني آنها با نيازهاي تكنولوژيك فرزندان:
پدر بودن بعنوان يك شغل نيازمنديها و شرايط احراز متفاوتي را براي راهبري و پرورش فرزندان امروز طلب مي كند!،در بازار رقابتي! تربيت فرزند شما بايد مهارتهاي كليدي متفاوتي را كسب كرده باشيد تا بتوانيد از عهده نيازهاي مشتريان خود برآييد!!!.
مهارتهايي چون حل و فصل معارضات،حمايت بي قيد و شرط مالي و انگيزشي،راندن ايمن يك ميني ون در حاليكه زير بمباران ناشي از زد و خورد و دعواهاي داخل اتومبيل هستيد!،مديريت پول توجيبي و هزينه هاي تحصيلي،رقابت در مونتاژ اسباب بازيهاي پازل و چند تكه!،كمكهاي اوليه و توانايي رفت و روب منزل بعد از تفريحات كودك(هنر فراشي!)،ولي مهمترين اين مهارتها شايد هنوز مطرح نشده است...

مديريت فن آوري در داخل منزل!

مجموعه مهارتهاي قبلي به اضافه اين مهارت اخير،توانايي رقابت يك پدر امروزي را با پدرهاي نسل قبل متفاوت مي سازد.پدر امروزي بايد به درستي بداند مشخصات فني سيستم شبكه Wirelessخانگي شان در چه حدي است،بتواند مشكلات مربوط به استفاده از صندوق پستي الكترونيك را مرتفع سازد،بتواند قضاوت درستي براي انتخاب Blu-Ray يا HD DVD بعنوان سيستم نمايش فيلم خانگي داشته باشد،بتواند در مورد مقوله اي مانند تامين تلفن همراه براي كودك خط مشي مناسب و به روزي اتخاذ كند!،مهارت كافي براي باز كردن بسته بندي تجهيزات تكنولوژيك از خود نشان دهد و به عبارتي بتواند IT Guy منزل باشد!.
از طرف ديگر بايستي بعنوان نيازهاي مبرم تربيتي از روشهاي برنامه ريزي سيستم تلوزيون كابلي بر عليه موضوعات بزرگسالان!(
Adult)،روشهاي كنترل بازيهاي كامپيوتري (مديريت زمان،سطح دسترسي) نيز براي مقابله با آنچه كه ندانم كاريهاي كودكان را شدت خواهد داد،آگاهي كامل داشته باشد.
نويسنده مطلب از خاطرات شخصيش نقل مي كند كه: يك روز فرزند 8 ساله ام از من درخواست كرد كه در تنظيم وبسايتي كه با همكلاسيش ثبت كرده، كمكش كنم،اين وب سايت نوعي سايت براي ترويج فروش بازيهاي كامپيوتري و چند قلم از اسباب بازيهاي مورد علاقه اش بود كه سعي داشت با دوستش از اين طريق كسب و كاري نيز به راه انداخته باشد!.
پ.ن: اين مقاله نشانه روشني است از آنچه دارد اتفاق مي افتد و به سراغ ما هم آمده و از دوران ما نيز اصلاً دور نيست!،تكنولوژي مرزها و فواصل را كوتاه ساخته و فاصله زماني وقوع رويدادها را نيز از 50 سال بين ممالك راقيه و غير راقيه به چيزي كمتر از يك سال رسانده است!،پس از اين حقيقت فرار نكنيم و خود را آماده كنيم تا در منزل مشكلات كودكانمان را با اين ديدگاه هاي جديد حل كنيم،پس از چند دفعه نمي دانم گفتن ،موقعيت شما بعنوان پدر يا مادر حتماً در نگاه كودكتان تغيير خواهد كرد.در واقع با پرداختن به آنچه نيازهاي روز و تكنولوژيك خانواده است، والدين يك قدم به فهم دنياي نسل جديد نزديكتر خواهند شد!.

پ.ن: از طولاني بودن پست عذر مي خواهم،موضوع با اهميتي است و خلاصه كردنش از لطف آن مي كاست!.


blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes