Tuesday, March 25, 2008

شبه قاره تلافي مي كند


اين جوك قديمي هنديها و انگليسيها را شنيديد كه : يك هندي وانگليسي با هم همسفر مي شوند و مرد انگليسي از سر غرور و براي دست انداختن طرف هندي به ياد او مي آورد كه حداقل 100 سال كشورش مستعمره انگليس بوده و همه چيز در اين مدت در يدقدرت آنها بوده است، مرد هندي هم لبخندي مي زند و جواب مي دهد كه اگر شما براي 100 سال كشورم را ويران كرديد ،ما براي هميشه زبان ولهجه انگليسي را به باد داده ايم!،(اشاره به تنفر انگليسيها ازلهجه هنديان انگليسي زبان!).

از اين گونه شاخ و شانه كشيدنهاي لفظي در فرهنگ هندي-انگليسي فراوان ديده مي شود ولي واقعيتي مانند خريد معروفترين كمپاني هاي اتومبيل سازي بريتانيا توسط مجموعه عظيم صنعتي تاتا كه قبلاً هم در موردش صحبت كردم،نشان مي دهد كه غول شبه قاره بيدار شده است و تنوره اش گوش اهالي خيابان داونينگ را هم كر كرده است!.
دو شركت معروف (
Jaguar-Land Rover)كه اولي سازنده معروفترين جيپ مستعمره ! نورد دنيا و دومي يكي از معروفترين سازندگان اتومبيلهاي اسپرت و ويژه اشخاص متمول انگليسي (البته بعد از رولزرويس) بودند در ازاي مبلغ ناچيزي!(2ميليارد دلار$آمريكا) به تاتا واگذار ميشوند تا هنديان تلافي استعمار 100 ساله را با كمي تاخير به جا آورده باشند.در مقاله گاردين به تاريخچه شروع و روند ساخت و ساز و توليد اين دو شركت بريتانيايي و افول آنها در چند دهه اخيرنيزاشاره شده است.
پ.ن: كم كاري تعطيلات را جبرا ن مي كنيم!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes