Thursday, August 6, 2009

Juno و ساختار خانواده های آینده


بعنوان پدر یک دختر,خیلی چیزها است که فهم آنها به راحتی با آنچه در رگ و ریشه مردسالار ایرانی ,صحیح یا غلط رسوخ کرده,نمی تواند کنار بیاید!,ولی آنچه در فیلم جونو مطرح می شود, هشدار بجایی است و نوید نوعی از خانواده های جدید است که ما نیز خواسته یا ناخواسته با آنها, پذیرش آنها و حمایت از آنها روبرو خواهیم شد. ترکیب جامعه و ساختار خانواده دیگر مانند آنچه ما تا کنون تجربه کرده ایم باقی نخواهد ماند و پربیراه نیست که تعصب بر ژنتیک فرزند نیز زیاد اهمیتی نداشته باشد و فقط آمادگی ذهنی و تمکن مالی برای پرورش فرزند بتواند ابزار اولیه پدر یا مادر بودن را ایجاد کند بی آنکه زاد و ولدی صورت گرفته باشد!.
جونو درنگاه اول با ساختارشکنی عاطفی و تغییری که در نگاه به خانواده به بیننده القاء می کند می تواند برای حتی هم نسل های من نیز قابل پذیرش نباشد ولی برخورد خانواده جونو با بارداری ناخواسته یک دختر 16 ساله و حمایت از وی برای تبدیل نشدن یک اشتباه به سلسله ای از اشتباهات دیگر, روشی است که باید برای زندگی از آن درس گرفت!,راه اشتباه نکردن از برخورد صحیح با اشتباهات می گذرد...
پ.ن: جونو از نگاه من جستاری گستاخانه و بسیار واقع گرایانه در مورد مفهوم آینده خانواده است,فرصت تجربه کردن حتی از راه اشتباهات کاملاً واضح تین ایجری نباید از نسل نوجوان و جوان گرفته شود,دلیل بسیاری از فجایع حادث شده توسط آدم بزرگها و به اصطلاح بالغ ترها!در همین تاخیری است که در تجاربشان دارند!!.بودن در موقعیت پدر جونو و به اندازه وی واقع بینانه رفتار کردنم آرزو است!!.
پ.ن:شخصیت پردازی داستان برای آفریدن جونو و نامادری اش از ملغمه شگفت آوری بهره گرفته که تماشاچی را تا آخرین لحظه شیفته نامادری ها و دختران فریب خورده باقی نگاه می دارد!!!,این شگفتی آنقدر هست که با 6 میلیون سرمایه گذاری بتواند 230 میلیون دلار فروش برای گیشه فیلم به همراه داشته باشد!.
پ.ن:فیلم بر اساس داستانی از تجربیات واقعی نویسنده در دوران دبیرستانش ساخته شده است.
پ.ن:البته باید اعتراف کنم زیرساخت سیستم حمایتهای اجتماعی ایران وفهم وپذیرش این طور برداشتها از طرف جامعه حداقل 30تا50 سال راه پیش رو دارد و در خود آمریکا نیز این فیلم اثر ساختارشکنانه ای ارزیابی شده است!!!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes