Monday, October 11, 2010

باز هم تورناتوره


وقتي اسم تورناتوره را مي شنويد حتماً در وحله اول سينما پارادايزو، مالنا و بعد هم افسانه 1900 جلوي چشمتان رژه خواهد رفت ولي جوزپه متوقف نشده است و هنوز هم شاهكارهاي ديگري از وي در راهند...
جوزپه تورناتوره متولد يكي از شهرهاي كوچك نزديك پالرمو در سيسيل است كه از راه طولاني عكاسي مستقل به وادي سينما كشيده شده است و از اين رو است كه تصاوير وي داراي غنايي ويژه از لحاظ تركيب و قاب بندي هستند. روايت زندگي به سبك ايتاليايي و بهتر بگويم سيسيلي!، طنز تلخ و روايت گونه هايي از جنس تاريخ معاصر قرن بيستم و 21ام، نيم نگاهي به سورئاليسم و بلاخره روايت بي شائبه زندگي و فقط خود زندگي بعنوان مهمترين شاخصهاي سينماي تورناتوره معروفيت يافته اند.
با توجه به اقبال فيلمهايي قبلي وي، در ادامه فيلم ديدن هاي بي پايانم !و نقب سينماي جهان، دو اثر اخير وي را با نامهاي "زن ناشناس" و"باريا"كه به ترتيب محصول2006 و 2009 ميلادي هستند تماشا كردم و مي توانم شما را به ديدن اين دو اثر كاملاً متفاوت از وي دعوت كنم. داستان زن ناشناس با نام اصلي (La sconosciuta) در زمان معاصر مي گذرد و با توجه به تم رواني-اسرارآميز آن تا پايان فيالم شما را با سوالات زيادي همراه خواهد نمود و باريا با نام اصلي Baarìa - La porta del ventoبه شرح تاريخچه مصور ولايت و زادگاه تورناتوره بين سالهاي 1920 و 1980 ميلادي مي پردازد و شما نسخه جديدي از "فونتامارا+مسيح هرگز به ابولي نيامد" را با نگاه وي خواهيد ديد.شرح فقر و عسرت، جذب جوانان شهرستاني به حزب كمونيست و سپس نخ نما شدن فعاليت حزبي براي قهرمان داستان را از دست ندهيد!.
پ.ن:هر فيلمي كه حال و هواي اين دو فيلم بلند "فونتامارا+مسيح هرگز به ابولي نيامد" را زنده كند را، به آرشيو فيلمهايم خوش آمد مي گويم!!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes