Thursday, December 24, 2009

جیمز کامرون و آواتارهای هندو


کاربران سایت یاهو و بویژه مسنجر یا سامانه پیام رسان آنلاین آن چندین سال است که با واژه آواتارAvatar آشنا هستند, این واژه یادآور امکانات گرافیکی است که به کاربر اجازه می دهد تا از شکل و شمایل واقعی یا آرمانی خود برای مخاطبش صورتکی بسازد و از گذاشتن عکس واقعی به هر دلیلی اجتناب نماید, اگر کار تا همین جا خاتمه می یافت و به ساخت اثر هنرمندانه و فوق تصور جیمز کامرون منتهی نمی شد! شاید هیچگاه به این صرافت نمی افتادم که به دنبال ریشه این کلمه تا دوران اساطیر هندو جستجو کنم و دریابم که آواتار تجسمی است زمینی برای اسطوره ها و خدایان هندو و آنچه در کودکی با شکل و شمایل نیمه حیوان و نیمه انسانی الهه های هندی در معابد آنان دیده بودم در واقع آواتارهای این خدایان و آنچه اهالی زمین از ظاهر الهه گان از بهشت به زمین انتقال یافته درک می کرده اند,بوده است!!.
با آنچه که در سطور بالا آمد باید این انتظار را داشته باشید که با آواتار تا حدودی آشنایی دارید, ولی فیلم کامرون شامل شگفتیهایی است که برخلاف دوران اساطیر هندو و فرود آمدن آنها در زمین و زندگی در بین اهالی آن, این بار در 2154 بعد از میلاد این انسان است که با ساخت ومهندسی ژنتیک موجوداتی که آواتار بعضی از زمینیها محسوب می شوند به درون جامعه نوعی موجودات ساکنNa'vi, یکی از اقمار سیاره ای در کهکشان نفوذ کرده و سعی دارند با راه یافتن به درون اسرار خلقت و حیات آنها به منابع با ارزش کانی این سیاره دست اندازی کنند...
فیلم بعقیده من می تواند به عنوان بهترین اثر دوستدار محیط زیست و آشتی با طبیعت و رموز آن مطرح باشد و همان جایگاهی که سال گذشته به WALL.E از لحاظ تفکر سبز اختصاص یافت امسال بی شک به آواتار تعلق خواهد داشت!.
آواتار از جمله طرحهای نیمه تمام کامرون بوده است که در 1994 اولین پیش نویس های آن تهیه گردید و به دلیل عدم تکافوی تکنولوژی مورد نظر تا 2006به مراحل پیش ساخت نرسید.
پ.ن: با توجه به لذتی که تماشای نسخه برداشتی از روی پرده آن برده ام, جزئیات ماجرای فیلم بماند برای آنهایی که هنوز دلشان برای طبیعت می طپد !...
پ.ن: ویشنو از خدایانی بوده است که به تنهایی 10 آواتار از وجود او تجسم یافته بوده است که در تصویر همه آنها را می بینید و یا لرد کریشنا که در تصویری بر روی سقف معبد محل زادگاهش با بازتولید نسخه های متعددی از خود برای اینکه هیچ کدام از دوستدارانش را نرنجاند (حدود 400!) با همه دخترانی که برای رقصیدن با او تمایل داشتند در یک لحظه می رقصد!!!.
پ.ن:فیلم بیان پر احساسی از نیاز به تعامل نزدیک با طبیعت و همیاری متقابل انسان و طبیعت در مواقع لزوم دارد.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes