Monday, April 23, 2007

اطلس ژنوگرافیک وتبارشناسی بشر ازدویست هزار سال قبل تا به امروز


بشر امروزی و آنچه بعنوان میراث ژنتیک با خودش حمل میکنه،به جامونده از حاصل زاد و ولد و مهاجرت 200هزارساله ای ! است که از آفریقای امروزی شروع و هنوز خاتمه نیافته!!
اگر به چهره های رنگین و متفاوت خودتون و دیگرون با شک و شبهه در اصل و نسبها خیره می شوید و نمی تونید ابعاد و چرایی این تفاوتها رو درک کنید،دلیل عمده تری وجود داره...
سایت ناشنال جیوگرافیک علیرغم جهت گیریهای نامناسبی که بر سر قضیه نام گذاری خلیج فارس داشته،یکی از بهترین مجموعه های تخصصی جغرافیا در جهان است و این کار آخرشون با همکاری شرکت IBMدر راهبری پروژه ژنوگرافیک که تهیه نقشه ژنتیک انسانی است به جرات از بهترین کارهاشون به حساب میاد،پس از رفتن به بخش اطلس سفر بی پایان بشر شما در مسیری قرار می گیرید که از 200هزار سال قبل از میلاد مسیح،طبق آخرین کاوشهای باستانشناسی و گمانه زنی های دیرینه شناسان، انسانهای اولیه در نقاطی از آفریقای امروزی بوجود آمدند و بنا به دریافت دیرینه شناسان از تماس خشکیهای ربع مسکون استفاده کردند و در تمام دنیا پراکنده شدند،4 گونه متفاوت با کدگذاری L0،L1،L2و L3اولین مجموعه باعث اختلاط انسان اولیه شناسایی شدند و داستان اینگونه آغاز شد...
با توجه به استفاده سایت از یک سامانه اینتراکتیو مجبور شدم از سایت عکس بگیرم و آنچه که میبینید نمایی از صفحه ورودی به سایت است که در آن میتوانید پس از مقدمه از طریق نوارچند قسمتی بالای صفحه از دویست هزارسال قبل از میلاد مسیح شروع به حرکت کرده و به سمت آخرین تغییرات ثبت شده و انکار ناپذیر کره زمین و مهاجرت بشری مسافرتی جالب و حیرت انگیز رو شروع خواهید کرد،نشانه های دایره شکل و نارنجی رنگ نقاط مهمی از لحاظ دیرینه شناسی در طی مسافرت ژنتیک بشری رو نشون میدن و با کلیک بر روی آن به اطلاعات ضمیمه دسترسی پیدا خواهید کرد،مسیرهای نواری شکل روی اطلس هرکدام به کدهای ژنتیک نژادهای مختلف بشری در طول این مهاجرت پایان ناپذیر تعلق دارند و با توجه به پیشینه خانوادگی در هر مکانی از کره زمین که داشته اید میتوانید مخلوطی نزدیک به واقعیت از نژادهای در هم آمیخته اجداد خود رو بیابید. دو بخش پایین و سمت راست اطلس نشانگر کدهای ژنتیک(Genetic Markers) ونشانگرهای نارنجی رنگ مسیر (Journey Highlight) رو معرفی می کنند.
امیدوارم از ابهام و سردرگمی در مورد اجداد تاریخی تون در بیایید و تمام گناه رو دیگه گردن اعراب و مغولها نذارید چون جریان به پیش از این حرفها بر میگرده!
پ.ن: دوستانی که مطلب بالا رو خوندن و علاقه مند شدن که به سایت مذبور سر بزنن،تلاش کنن ،ببینن میتونن کدهای شبیه به چهره خودشون رو پیدا کنن؟

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes