Tuesday, April 10, 2007

کنتراست یا هارمونی؟

تئوری رنگها در مورد هارمونی و کنتراست و ترکیب رنگهای سرد و گرم و شروع و خاتمه یافتن طیفهای هر کدوم صحبتن میکنه،برای من مهمترین بخش قضیه اینه که چرا بعضیها از ترکیب کنتراست برای رنگ آمیزی در فضای اطرافشون بیشتر خوششون میاد در حالیکه عده ای دیگر از هارمونی لذت میبرند؟،اهل فن و اونایی اهل رنگ و رنگ آمیزی هستند ،بر این باورند که طیفهای مجاور منطقه خاکستری در انواع هشت گانه ای که در شکل بالا مشخص شدند ترکیبی هارمونیک رو ایجاد می کنند.
روانشناسی رنگها در مورد تاثیرات هر رنگ نظریات زیادی داره و میشه تحلیل تک رنگی یا مونوکالر رو از میان این اظهار نظرها تفکیک کرد، ولی در مورد ترکیبهای چند رنگه و مخصوصاً تقابل هارمونی با کنتراست چه طور؟
در کنتراست شما به دنبال حد و مرزهای تفکیک پذیری بین سایه و روشن و رنگهای مجاورید و این در حالیه که در هارمونی به دنبال از بین بردن همون عوامل میگردید!،حالا اگه دو تا آدم با این دو نگاه متفاوت زیر یک سقف زندگی کنند و قرار باشه در مورد سلایق همدیگه هم نظر بدهند چه اتفاقی میوفته؟؟
حالا یک کم جلوتر بریم، اگه کسی از هردو ترکیب خوشش بیاد و در هر حال و هوایی یکی از این ها رو بپسنده، انوقت تکلیف او چیه؟،اینارو گفتم به این خاطر که من خودم به هیچ سبک و چارچوبی معتقد نیستم و بیشتر ارضای حال و هوای شخصی خودم برام مهمه،ولی تعاریف و چارچوبهای زیادی هست که میتونه باعث اختلاف نظر،دوپارگی
و مشکلات برداشتی بشه، در حالیکه این تعاریف وحی منزل نیستند...
عکس زیر هم از همون نهالخونه روبازی که اینجا داریم و از چند روز دیگه کاملاً گلهایش پژمرده میشه، گرفتم.




blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes