Thursday, April 12, 2007

زندگی سبز؟


"دولت سبز دولتي است كه در اركان و عناصر آن نگاه هوشمندانه به كار و پرداخت نهادينه شده و در پرتو آن مصارف انرژي، آب، كاغذ، موادمصرفي و ... براي توليد كالاها و خدمات مورد نياز جامعه بهينه شده و حفاظت از محيط زيست در جهت تحقق اهداف توسعه پايدار جامعه مورد تأكيد است.
اهداف كلي در 4 مبحث خلاصه مي شود
1-
صرفه جويي آب
2-
صرفه جويي انرژي
3-
حمل و نقل بهينه
4-
صرفه جويي در مصرف كاغذ و مواد و ... و بازيافت پسماندها.

بند پ تبصره 20 قانون بودجه سال 85 و نظام مديريت سبز در راستاي تحولات جهاني مربوط به مفاد Agenda 21 يا دستور كار 21 سازمان ملل (از سال 1992 میلادی در قالب یک برنامه زیست محیطی در جهت توسعه پایدار جهانی تدوین و تا سال 2002 میلادی به ورسیون نهایی خودش تبدیل شده است.)تهيه شده و علاوه بر پشتيباني مفاد دستور كار مزبور اهداف دولت جمهوري اسلامي ايران را براي حفظ محيط زيست، كاهش هزينه ها و ارتقاء‌ بهره وري و استفاده بهتر از امكانات موجود تعقيب ميكند."

یک همچین ساز و کاری آدم رو در این انتظار میذاره که چند وقت بعد با یک دولتی روبرو باشیم که حداقل بعضی از این تعهدات رو عملی و محقق کرده باشه ولی وقتی فریادهای مهاربیابان زایی یا دیده بان محیط زیست ایران را میشنوید،مطمئن می شوید که نه! هنوز خبری نیست...
چند قدم اونورتر،در کشور کفر و الحاد و امپریالیسم که پرچمش رو طراحی کردن برای به آتش کشیدن!،همین دستور العمل منجر به دستاوردهایی شده که هم پول سازه و هم باعث رفاه مردمانشون شده،و متضمن نگاه مدبرانه ای به سوی آینده و فرزندانی که از خود خواهند پرسید:پدرانمان چه بر سر این ربع مسکون و سه ربع خیس و نامسکون! آن آورده اند؟؟، خواهد بود...

خودتون بخونید و قضاوت کنید:

چگونه زندگی سبزی داشته باشیم؟
در خانه

-اگر باور دارید که دانش یک توانایی است،یک دقیقه وقت بگذاریدو به سایت آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده سر بزنیدتا با امکانات حسابگر این سایت،به طور تخمینی میزان نشت گازهای آلاینده گلخانه ای رو که توسط وسایل انرژی بر خانگی و مواد دور ریز شما تولید میشن ،محاسبه کنید،مقایسه عدد بدست آمده و متوسط آن برای خانوار آمریکایی می تواند شما را در اتخاذ تصمیمهای مناسبی راهنمایی کند.
-هنوز آمادگی ندارید که پوشش سقف خانه هایتان را به پانلهای خورشیدی مجهز کنید؟پس همین قدر بدانید که متوسط خانوار آمریکایی در منزل حداقل 2 دستگاه تلوزیون،1 ویدئو کاست،1پخش
DVD و3 عدد تلفن دارند،اگر هر کدام از این وسایل را با مدلهای StarEnergy تعویض کنید،می توانید دیدگاههای منضبط و صرفه جویانه ای رو اتخاذ کردهخ و این تصمیم شما معادل خارج کردن 3میلیون اتومبیل از جاده ها و صرفه های معتنابه آن است، برای آنکه بیشتر با کالاهای دارای برچسب StarEnergy آشنا بشوید به این سایت مراجعه کنید.
-برای تمیز کردن خانه از مواد پاک کننده ای که پایه های طبیعی دارند استفاده کنید،آب لیمو وبوراکس در دسترس شما هستند و کاملاً دوستدار محیط زیست به شمار میروند و شما رو از نگرانیهایتان در مورد مواد شیمیایی خلاص می کنند،به این سایت مراجعه کنید تا با پاک کننده های غیر شیمیایی،خواصشون و منابع تامین کننده آنها آشنا بشوید.

درجاده

-استفاده از اتومبیلهای تک سرنشین رو کنار بگذارید و سرویسهای عمومی حمل و نقل رو جایگزین کنیدع اقدام امروز هر کدام از شماها سالیانه 1590 پوند از حجم آلودگیهای دی اکسید کربن در ایالات متحده کم میکنه،با این سایت مراجعه کنید تا با مشخصات سرویسهای حمل و نقل عمومی در منطقه محل سکونتتان آشنا بشوید.
-وقتی سوار اتومبیل خود هستید سعی کنید فضای خالی مجاز اون رو به حمل سایر اشخاصی که با شما هم مسیر هستند اختصاص بدید، اینجوری یک سرویس حمل و نقل اختصاصی در اطراف خودتون خواهید داشت،کافیه بدونید 78٪ اتومبیلهای آمریکایی تک سرنشین هستند!، به این سایت بروید و ببینید در منطقه شما و مسیرهای تردد روزانه تان چه کسانی مایل به شراکت گذاشتن اتومبیل هستند یا مایلند در مسیر با شما همسفر باشند!!

(بقیه این توصیه ها رو اینجا بخونید.)
...
و اقدامات بیشمار دیگه ای که در بخش دولتی،در سطح ایالات،مشارکتهای مدنی و حتی بیزنسهای کاملاً مستقل ایلات متحده جریان داره،کتمان نمیشه کرد که انگیزه پشت سر تمام این فعالیتها به نوعی به بیزنس ختم میشه، ولی چه اشکالی داره؟چرا نباید بیزنسی رو راه انداخت که رفاه و تامین آینده سبز فرزندانمون رو هم توجیه کنه؟؟؟

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes