Tuesday, May 6, 2008

بازيافت همراه با مسموميت در انتظار كشورهاي توسعه نيافته

كشورهاي آفريقايي مانند غنا به گورستان پسماندهاي تجهيزات الكترونيكي و رايانه اي(e-waste) اروپاي غربي و آمريكا تبديل شده اند.روزانه هزاران دستگاه رايانه خارج از سرويس و ضايعاتي در اين كشورها تخليه مي شوند و بسياري از مردم تهيدست به شوق بازيافت قطعات فلزي به محلهاي دفن آنها هجوم مي برند.مردم حاشيه نشين اكراAccra در خطر دائمي مسموميت با اين زباله ها يا در معرض آلودگي ناشي از سوزاندن اين قطعات قرار دارند.معمولاً كودكان عهده دار آتش زدن اين قطعات و تحمل ريسك مسموميت ناشي از مواد سمي آن هستند.


انگيزه اصلي تجارت پرسود حمل اين ضايعات به كشورهاي در حال توسعه بازيافت فلزاتي مانند طلا،قلع و سرب از اين قطعات است كه باعث شده تا ساليانه صدها هزار دستگاه رايانه از بازار كشورهاي توسعه يافته ناپديد شده و از طبيعت بي صاحب! كشورهاي در حال توسعه سردر بياورند!!.لينك خبر
پ.ن: با توجه به شبيه سازي همين معضل در كشور خودمان(بر خلاف تصور دكترمهندس اكونوميست ما اصلاً قدرتمند و پيشرفته نيستيم!) و عدم تصدي محلهاي دفن ضايعات خاص به صورت دائمي و شبانه روزي،اين محلها هميشه در آستانه دستبرد! و كندوكاو مردم فلكزده اي هستند كه به دنبال اندك سهمي از تكنولوژي! با خطرات سلامتي دست و پنجه نرم مي كنند.من به شخصه شاهد بودم كه از بعضي از اين محلهاي دفن كه گاهي بيش از 30 كيلومتر از جاده هاي اصلي فاصله دارد ، از عمق1-2متري از سطح زمين انواع زباله هاي خطرناك را بيرون كشيده بودند و به طمع بازيافت آن به يغما مي بردند.

پ.ن: بازيافت ضايعات صنعتي هنوز به ابتدايي ترين روش و توسط مردم و خصوصاً زنها و كودكان حاشيه نشين در محلهاي دفن صورت مي گيرد،در اين محلها پس از دفن هيچ بازرسي و كنترلي براي ممانعت از اين دسته از مردم صورت نمي گيرد.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes