Tuesday, August 28, 2007

بطری آب و اقامتگاه با پیشوند "Spa"



نمیدونم در اروپا با این واژه Spa برخورد کردید یا نه؟
اولین جایی که باید دیده باشید روی بطریهای آب با برچسب آبی یا قرمز رنگ است که نشان دهنده آب نوشیدنی تصفیه شده ساده و گازدار است،ولی مسئله"
Spa" به شهری با همین نام در بلژیک مرتبط است که در قرون وسطی به سبب معالجه نوعی بیماری ناشی از کمبود آهن توسط آبهای معدنی این منطقه به شهرت کم نظیری دست یافت.پس از آن در حدود قرن 16 و 17 میلادی انگلیسیها با الگو گرفتن از نام این شهر دست به تاسیس اقامتگاههای درمانی با استفده از خواص سرشار آب معدنی در منطقه یورکشایر زدند که به اشتباه در ابتدا به آن Spaw می گفتند، ولی بعدها تبدیل به اولین مراکز آب درمانی انگلستان شد که در ابتدا فقط اختصاص به نوشیدن آبهای معجزه آسا! داشت ولی سپس به مراکزی برای استحمام و شستشو با چنین آبهایی بدل گشت.
هم اکنون نیز در جهان و بویژه اروپا با مراکز اقامتی-تفریحی بسیاری برخورد می کنید که با یدک کشیدن واژه
Spa به شما یادآوری می کنند در این محل مراکز درمانی با استفاده از آبهای معدنی یا لجنهای معدنی دایر می باشد و شما به احتمال قوی با هزینه ای متفاوت برای پرداخت به ازای یک شب اقامت روبرو هستید!!
پ.ن:در همین رابطه حتماً در خبرها پیش از این، از تاسیس مرکز اقامتی –تفریحی مجللی در یکی از جزایر تفریحاتی مالدیو!(همان کشور فقیری که فوتبالیستهایش حتی از ایرانیها هم 17 گل خوردند! و متاسفانه یک آقای گل برای تمام فصول روی دستمان گذاشتند!!!) با خبر شده اید که یکی از رستورانهای منحصر بفرد جهان را در عمق 5 متری زیر آب ودر آغوش ساحلی لاجوردی در خود جا داده و همچنین مجموعه آب درمانی مجهزی در جوار آن که با نام(Ithaa) Hilton Maldives Resort & Spa شناخته می شود.
پ.ن: در جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی هم ییلاقهایی با همین نام و همین خواص! وجود دارند ولی اصل جنس متعلق به بلژیک است!
پ.ن:
Spa town شهری است که بواسطه بازدیدکنندگان از آب معدنی آن، شهره آفاق است! (مثل سرعین،پلور،آب اسک)، destination spa به اقامتگاهی با امکانات درمانی بتوسط خواص آبهای معدنی گفته می شود، day spa به سالونهای زیبایی گفته می شود که خانمها احتمالاً بیشتر در مورد آن می دانند!!.
پ.ن: یک مدت شایع شده بود که در جوار هتل هما شعبه بندرعباس نیز چنین پروژه ای در شرف تکوین است!، اگرچه با دستهای پرتوان ایرانی هر چیزی امکان پذیر است،ولی بعید میدانم اکوسیستم سواحل شهر بندرعباس یک چنین مناظری که در عکس می بینید تکرارپذیر سازد!!،چون این پروژه ها برای سواحل مرجانی و بکر پیشنهاد می شود و نه ساحلی که فعلاً در شرف یک فاجعه زیست محیطی است و صدفها و گوش ماهیها دیگر به ندرت در ساحل پر زباله آن پیدا می شود!.


blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes