Tuesday, August 7, 2007

آذرخش را نه ولی شفق را هستم!

فکر کنم هیچوقت نگفتم که تا 10-11سالگی عشق خلبانی جنگنده مخصوصاً رویای کودکیم F-14 را داشتم،اگر بازخرید شدن دایی بزرگه و جدا شدن از نیروی هوایی پیش نیامده بود و بعدها هم عینکی شدن خودم!،الان حداقل یک کاپیتان درست و حسابی از من ساخته شده بود! ،بچه ای که می توانست تا قبل از 12 سالگی تمام هواپیماهای معاصر آن موقع دنیا را نام ببرد،تمام هواپیماهای موجود در خدمت نیروی هوایی و ناوگان مسافری را در آسمان ازهم تمییز بدهد و کلی اطلاعات به روزآنموقع که ازبچه ای به سن من توقع نداشتند...

چند روزی است که از هواپیمایی با نام آذرخش و ساخته شدن و تولید مستقل آن در ایران نام می برند و باعث شد که با کمی چرخ زدن متوجه بشوم که شباهت بی حد و حصری به همون F-5 نورتروپ خودمان دارد ولی بر پایه پلات فرمی چینی که معلوم نیست چه مزیتی به یک جنگنده برد کوتاه با تکنولوژی اواخر دهه 60 میلادی! اضافه شده و غیر از آموزش پرواز در این عصر استیلت ها چه گلی به سر خودش و نیروی هوایی بزند!،ولی از آن جالبتر با هواپیمایی آشنا شدم به نام شفق که به لحاظ طراحی بدن و شکل ظاهر مخلوطی از طراحی اروپایی،چینی و کره ای را با هم دارد و به عنوان جنگنده سبک در محدوده سرعت صوت با جنس آلیاژی شبیه به فناوری مورد استفاده دریک استیلت میتواند از چشم رادارها دور بماند،از قرار این هواپیما در سال آینده میلادی به طور رسمی به تولید خواهد رسید و هم اکنون نمونه پروتوتایپ آن در دست آزمایشات تکمیلی توسط دانشگاه مالک اشتر است.

اگر چه به لحاظ آیرودینامیکی قاب رویی سازه و سکانهای عمودی با زاویه زیاد شبیه به طراحی استیلتهای آمریکایی قابل توجه است ولی از لحاظ طراحی قسمت زیرین با پدیده نوظهوری از لحاظ فرم طراحی روبرو هستید! ،امیدواریم این طرح روسی که بعضی از نشانه های آلفاجت آلمانی و هاوک انگلیسی را نیز با خود دارد بتواند بعنوان یک هواپیمای دو منظوره (جنگنده سبک و آموزشی) فصل نوینی از خوداتکایی در هوا و فضا را به ارمغان بیاورد!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes