از شام آخر تا @
رخنه و نفوذ نمادهای عصر دیجیتال در ردیف عناوین بصری پرطرفدار و تاثیرگذار هزاره سوم تا آن جایی پیش رفته است که موزه هنرهای معاصر منهاتان نیویورک, نماد معروف @ را بعنوان یک دستاورد هنری دوران دیجیتال معرفی نموده و فصلی از نمایشگاه دائمی خود را به اشکال و آرایه های گوناگون آن اختصاص داده است.از دیدگاه گردانندگان این موزه ظهور و گسترش این نماد به دلایل واضحی نشان از تمایل و نیاز بشر به ارتباط با سایرین دارد و به این لحاظ توانسته به صورت یک عنصر هنری در هر گوشه و کنار زندگی بشر امروزی مطرح باشد.تابلوی شام آخر از جمله آثار هنری است که از زمان خلق آن تا کنون به دلایل مختلفی بارها و بارها مورد تقلید قرار گرفته و در کارهای سایر نقاشان دوران بعد نیز تکرار شده است.به جز عنصر انسانی مسیح و حواریون, اشیاء دیگری نیز در این نقاشی وجود دارند که تغییرات محسوسی در نسخه های بعدی پیدا کردند و شام مختصر و عارفانه مسیحیت را به ضیافتی رنگین در طی هزار سال کپی برداری تبدیل نموده اند!.با بررسی این نسخ مشخص شده است که بیشترین تغییرات مربوط به نسخ قرون 16 و 17میلادی بوده و این تغییرات به نوعی نشان از تغییر اقتصاد خانوار و دائقه انسانی در تمایل به تناول غذاهای گوناگون و پر رنگ و لعاب و تا حدودی میل کلیسا به باشکوه جلوه دادن مجلس شام آخر داشته است.پ.ن:در مورد نماد @,من هم ناخودآگاه چندی پیش در طی خرید از یک دکمه سر دست با همین طرح خوشم آمد و این هم دلیل وطنی! که این نماد عالمگیر شده است!.
پ.ن:عادت به شکم چرانی و ضیافتهای پر زرق و برق از نمادهای اولیه مسیحیت نبوده است, ولی پس از قدرت گرفتن کلیسا گویا کمتر از مرغ و مسماء بر سرسفره ناقض شکوه الوهیت محسوب می شده است!.
پ.ن:عادت به شکم چرانی و ضیافتهای پر زرق و برق از نمادهای اولیه مسیحیت نبوده است, ولی پس از قدرت گرفتن کلیسا گویا کمتر از مرغ و مسماء بر سرسفره ناقض شکوه الوهیت محسوب می شده است!.