Monday, March 8, 2010

فيلمي براي 8 مارس

همايون ارشادي و شانس حضور وي در فيلمهاي خارجي، باعث مي شود تا بعضي از آثار كمتر شناخته شده سينمايي را كه معمولاً هم به تصادف فراچنگ مي آيند را به زيور تماشا آراسته كنم!. فيلم آگورا با روايت داستان محوري در مورد هايپشيا اولين بانوي فيلسوف و رياضيدان در اسكندريه مقارن قرن چهارم ميلادي به موضوع بسيار مهمتري از دل تاريخ دوران پاياني عهد عتيق و رويارويي خونين مسيحيان با يهوديان و پاگانيستهاي رومي نيز مي پردازد.نومسيحيان اسكندريه كه پس از فرمان كنستانتين در آزادي كامل در تمام سرزمينهاي روم مشغول به ترويج دين خود هستند با چاشني خشونت و ترور سعي در بستن كتابخانه و موزه معروف پاگاني شهر اسكندريه دارند و با حمله به اين مكان تمامي دستاوردهاي مكتوب عهد عتيق را كه در اين مكان قرار داشته به آتش مي كشند و از بين مي برند. پس از به حاشيه راندن پاگانيستها نوبت به يهوديت و اذيت و آزار يهوديان اسكندريه مي رسد و دامنه حكومت مذهبي كليسا با تفاسير سليقه اي اسقفهاي تندرو به همين منوال ادامه مي يابد...
پ.ن:همايون ارشادي نقش يكي از برده هاي پير و فرزانه هايپشيا را بازي مي كند كه در بخشي از فيلم و زماني كه سرورش از ظلم و جهل مسيحيان و تندروي مذهبي آنها گله مي كند با نگاه غمباري سر تكان مي دهد(دقيقه 90 فيلم)،از ديد من ايراني هيچكس در اين لحظه نمي تواند مانند ارشادي درايفاي اين لحظه نقش فرو رود و به واقع زير پوستي بازي مي كند!!!.
پ.ن:مبارزه هايپشيا بعنوان يك فيلسوف زن با مظاهر جهل در دوران عهد عتيق از مدرن ترين رفتارهاي زنان همه جهان به شمار مي رود و مي تواند بهترين فيلم براي ديدن در روز 8 مارس باشد!!.
پ.ن:فيلم ساخته تحسين شده كارگردان اسپانيايي آلخاندرو آمنوبار در 2009 است.
پ.ن:پاگانيسم يا اعتقاد به باورهاي ديني غير الهي(فارغ از دينهاي برآمده از شريعت ابراهيمي) به سلسله اعتقادات رومي-يوناني مبتني بر الهه گان پيش از مذاهب عهد عتيق مي پردازد.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes