Tuesday, March 9, 2010

خواهر بيگلو و ژانر دفاع مقدس


خواهر عرزشي بيگلو! با احياي ژانر دفاع مقدس توانست شوهر سابق و هنجارهاي آكادمي اسكار را به زانو در آورد و به غير از 15 دقيقه پاياني فيلم كه كمي به شعارزدگي آمريكايي دچار شد، صحنه هاي دهشتناكي از تفكر جزمي و شيوه نابودي تدريجي بنيادگرايي مذهبي را به نمايش گذارد.يك تيم خنثي كننده تله هاي انفجاري ارتش آمريكا در خاك عراق و رويارويي هر روزه شان با مرگ و مردان نقاب پوشي كه در طرف مقابل به انتظار خسته شدن امريكايي ها نشسته اند و در اين ميان دسته دسته مردم بيگناه به مسلخ فرستاده مي شود...
پ.ن:فيلم The Hurt Lockerاز اين جهت كه در طول فيلمبرداري بر لوگو و تصاوير خاص و متهم كردن همه دشمنان آمريكا تكيه نكرده است قابل تحمل تر از ساير آثار مشابه است .
پ.ن: شباهت انكارناپذير بمبگذاران انتحاري با خلبانان كاميكازه ژاپني در جنگ جهاني دوم و آمريكا بعنوان نيروي مقابل و كاملاً سرگردان از تحليل روانكاوي و آسيب شناسي ماجرا تبديل به طنز تلخي شده است كه متاسفانه فقط كشته و مجروح از خود بجا مي گذارد.
پ.ن:فيلم به طرز بي مانندي داراي درك درستي از جنگ و مخمصه مرگ و زندگي است و چرخش دوربين مانند تصاوير مستند ميدان جنگ كاملاً وحشت ناشي از جنگ را منتقل مي كند.(با وجود آنكه زيباشناسي بصري در هنگامه خون و انفجار معني ندارد! ولي تصاوير اين فيلم به معناي واقعهي با تدويني هوشمندانه و زيبا خلق شده است)

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes