Friday, April 30, 2010

فاجعه ای بزرگتر از Exxon Valdez درپیش است

همین دیروز داشتم از فاجعه نشت11 میلیون لیتر نفت خام توسط نفتکشExxon Valdez در خلیج آلاسکا برای دانشجویان محیط زیست صحبت می کردم و اینکه کابوس آن همیشه برای کمپانی های بزرگ نفتی باقی مانده و امروز خبر رسیده است که حادثه اخیر نشت نفت خام از سکوی حفاری و میدان متعلق به بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک با توجه به حجم آزاده شده نفت خام در حال گذر از رکورد فاجعه آمیزExxon Valdez است!.
پ.ن:با توجه به اشکالات عدیده نشت از سکوها و میادین نفتی در دریا به لحاظ عدم شناسایی دقیق مدل انتشار و از دست رفتن زمان در این میان برای طرح سناریوهای مقابله و رفع آلودگی, متاسفانه سواحل مکزیک تا سالها باید شاهد تخریب گونه های حیات و نابودی اکوسیستم دریایی خود باشد. تکنولوژی های رفع الودگی در مقیاسهای بزرگ تبدیل به ابزار بیهوده ای می شوند و همانطور که در عکس می بینید بروز چنین فاجعه ای با پهن کردن بوم های معمول و تیم های رفع آلودگی قابل کنترل نیست و مانند آب در هاون کوبیدن است...پ.ن:خبرهای تکمیلی حاکی از این است که با توجه به جهت جریان در خلیج مذکور آلودگی به نوار ساحلی ایالات متحده آمریکا نزدیک می شود و بحران در حال تبدیل به یک فاجعه بین المللی است.
پ.ن:خلیج مکزیک یکی از بزرکترین تامین کننده محصولات غذایی دریایی در قاره امریکا است و بیشترین برداشت گونه های مختلف میگو, صدف و ماهی از همین محل صورت می گرفته است.
پ.ن:شرکتهایی که چنین فجایعی را با تاسیساتشان به محیط زیست تحمیل می کنند تا سالها اعتبار و وجه عملکرد سبز خود را از دست می دهند و همیشه به چشم یک متخلف زیست محیطی نگریسته می شوند و نرخ سهامشان نیز با توجه به جرایمی که باید تا سالها بعد پرداخت کنند سقوط محسوسی خواهد کرد..

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes