Tuesday, April 13, 2010

10 فرمان توريستي


در مورد سفر خارجي و الزامات آن و تجاربي كه به درد ساير هموطنان بيايد گفته بودم،امروز اندك مجالي براي آن دارم و چند نكته را يادآوري مي كنم:
1-اگر از داخل كشور براي سفرهاي خارجي و خصوصاً از نوع سياحتي-تفريحي اقدام مي كنيد به صرفه ترين راه ابتياع بليط و هتل و خدمات ويزا از طريق آژانسهاي مسافرتي معتبر است ولي ترجيحاً در مورد تورهاي داخلي كشورهاي مقصد تا قبل از ورود به آن كشورها هيچ تصميمي نگيريد!.
2-قبل از سفر حتماً از طريق سايتهاي اينترنتي مديريت و اطلاع رساني توريسم كشور مقصد حداكثر اطلاعات را در مورد مكانها، زيرساخت گردشگري و هزينه ها و قوانين مهم جمع آوري كنيد. سفر تنها كاري است كه به كمي پيشداوري نياز دارد! و بايستي از قبل خود را مهيا كرده باشيد.
3-در كشور مقصد در صورت ورود به پايتخت آدرس مراكز دولتي خدمات گردشگري را يافته و براي خريد تور داخلي از اين طريق اقدام كنيد،هزينه ها به طريق ضمانت شده اي حداقل خواهد بود.اگر چنين مراكزي يافت نكرديد از فرودگاه محل ورود تا هتل محل اقامت دفاتر و متصدياني براي فروش اينگونه تورهاي نيم روزي يا روزانه در دسترس خواهند بود كه در اين صورت نيز حداقل 50تا 70 صرفه هزينه نسبت به خريد از آژانس ايراني نسيبتان خواهد گرديد.
4-دانستن يكي از زبانهاي رايج كشور مقصد كليد اصلي حل مشكلات شما در كشور مقصد است و دانستن زبان انگليسي مي تواند 50% قضيه باشد كه از آن اجتناب نكنيد!.
5-براي تبديل ارز مسافرتي همراهتان به پول رايج كشور مقصد در وحله اول از صرافي ها معتبر و سپس بانكها و در آخر از باجه هاي محل خريد به صورت مستقيم استفاده كنيد،به ترتيبي كه ذكر كردم بالاترين نرخ تبديل به صرافيها تعلق دارد.
6-امروزه خواندن شرح سفر مشابه مقصد شما در اينترنت به اندازه يك كليك با شما فاصله دارد،سعي كنيد از تجربيات مسافران پيش از خود پند بگيريد.
7-اعتماد به مترجم و راهنماي تور ايراني در خارج از كشور در صورتيكه توانايي شما براي مديريت امور سفرتان كفايت داشته باشد،جايگاهي ندارد! و متاسفانه بايد در مورد نرخهايي كه به شما ااعلام مي شود هميشه با شك و ترديد رفتار كنيد!،در صورتيكه مجبور به استفاده از خدمات چنين آدمهايي هستيد آنها را وادار كنيد تا در قبال اين مبالغ به شما رسيد معتبر آژانسهاي طرف قرارداد خارجي را ارائه بدهند،از اين طريق مجبور خواهند بود كه تعرفه كشور مقصد را رعايت كنند.
8-تهيه نقشه و اطلاعات مسيريابي مترو و اتوبوس شهرهاي كشور مقصد در ميز پذيرش يا تور هتل محل اقامتتان در حد يك درخواست ساده هميشه مهيا است،براي پرسيدن سوالاتتان و خواستن راهنمايي قبل از خروج از هتل اصلاً ترديد نكنيد!،متصديان هتل دست به نقدترين كساني هستند كه مي توانند با يك زبان بين المللي شما را به نقطه مورد نظر راهنمايي كنند.
9-در شهرهاي بزرگ مترو و اتوبوس و در شهرهاي كوچكتر تاكسي با قيد تاكسيمتر وسايل راحتي براي تردد به هر نقطه شهر هستند،يك كارت با مندرجات آدرس هتل يا محل اقامتتان را هميشه به همراه داشته باشيد،در صورتيكه مشكل ايجاد ارتباط كلامي موجود باشد اين حداقل چيزي است كه شما را به محل اقامتتان عودت مي دهد!!.
10-در صورتيكه خدمات تور مسافرتي تان را از آژانس ايراني گرفته ايد در مورد مكان هتل پيشنهادي حتماً به نقشه هاي گوگل مراجعه كرده و از فاصله مفيد اين هتل تا مراكز سياحتي يا خريد شهر اقامتتان از پيش اطمينان حاصل كنيد و در صورت لزوم هتلي را كه در بهترين نقطه از لحاظ مسافت نسبت به مراكز گردشي است با توجه به معيارهاي اقتصادي تان انتخاب كنيد،يك هتل دورافتاده ميتواند هزينه حمل و نقل و از دست رفتن زمان اياب و ذهاب زيادي را به شما تحميل كند.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes