Saturday, February 24, 2007

گرجیها و اثر حضورشان در ایران


یک بار برای قدردانی از اقلیتهای قومی که سالیان ساله که تو ایرون زندگی میکنند و همسایگان نازنینی هستند یک مطلب نوشتم و با عنوان ارامنه شروع کردم ، یکی از مخاطبان اومد و یادآوری کرد که گرجیها هم در اقلیتند و هیچکس از مبداء و سلوک تاریخی این قوم چیز زیادی نمیدونه و من هم که عاشق موسیقی و رقص پر تب وتاب گرجی بودم از فرصت استفاده کردم و رفاقت شکل گرفت، و بعدها برام مسجل شد که اگر هم ورزش باستانی-زورخانه ای که اینقدر ایرانی بودنش رو تو بوق میکنیم ریشه های مشترک غیر ایرونی نداشته باشه،حداقل دو حرکت چرخ تیز و چرخ چمنی اون و ریتمهای موسیقی ضربی همراهی کننده اش بدون تردید گرجیه! و از موسیقی و رقص جنگاوران گرجی اقتباس شده....
اون دوستی که صحبتش شد الان مجموعه جالبی از تاریخچه کوچ گرجیها به ایران و علتهای آن و وقایع مهم دوران اقامت گرجیها رو در وبلاگش گذاشته، قرار هست که قضیه رقص و موسیقی گرجی رو هم برای اطلاع همگان حسابی حلاجی کنه و ارائه بده.
مثلاً برای من خیلی جالب بود که بدونم پل الله وردیخان یا همون سی و سه پل اصفهان چرا 33 دهانه و طاق داره؟ و اینکه این یادگار تاریخی الله وردیخان یا اوندیلادزه برای قوم گرجیهاست که همیشه الفبای سی و سه حرفی شون رو به یادشون میاره!!!!

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes