Tuesday, March 24, 2009

قابل توجه مديراني كه اهل توسل هستند!


باز خواني پرونده سقوط يك هواپيماي چارتر ATR 72متعلق به خطوط هوايي تونس Tuninter درسواحل ايتاليا به نقل از گاردين از جهاتي كه درپانوشت خواهد آمد! براي عبرت مان بد نيست كه پر فايده هم خواهد بود!.
هواپيماي در آگوست 2005ازيكي از جزايرتونس Tunisian island of Djerba به مقصد سيسيل به پرواز درمي آيد و دربين مسير با توجه به نقص فني به تشخيص كاپيتان پرواز شفيق غربيChafik Gharby اقدام به نشستن برسطح آب مي نمايد كه به دليل صدمه به بدنه 16 نفر از سرنشينان كشته و23 نفر نجات مي يابند، درابتدا خلبان را مانند يك قهرمان ستايش مي كنند ولي تحقيقات بعدي نشان مي دهد خطاهاي فاحشي دراين سانحه منجر به از دست رفتن جان مسافران و سقوط هواپيما شده است، از جمله اولين خطا در نصب ابزاردقيق نشانگر ميزان سوخت يك مدل ديگر از همين نوع هواپيما ATR 42 توسط مكانيك آن كه قطعه اصلي را در دسترس نداشته است!!،باعث گرديده كه خلبان متوجه كمبود سوخت نگردد وبه هنگام نقص فني نيز با از دست دان خونسردي به نقل از كمك خلبان دست به دامن خدا و پيغمبرشده است (In cockpit recordings entered as evidence he was heard calling for the help of "Allah and Muhammad his prophet")! و در حاليكه هواپيماي مذكور امكان پرواز بدون موتورGlide را داشته و مي توانسته آن را تا فرودگاه پالرمو هدايت كند تصميم نادرست نشستن بر روي آب را اتخاذ كرده است!!.با تمامي شواهد بالا دادگاه صالحه از ايتاليا، كاپيتان دستپاچه! را به 10 سال زندان وسايرين را از9تا 8 سال زندان محكوم نمود.
پ.ن: از موارد مهم اين دادرسي ايراد صحيحي بوده است كه بر نوع تصميم گيري و توسل به خدا و پيغمبر در هنگام شرايط اضطراري به كاپيتان مربوط مي شود، با توجه به سيستمهاي پيشرفته ناوبري و دوره ها و آزمونهاي سختي كه يك خلبان مي گذراند، كنترل هواپيما درشرايط عموماً معمولي به عهده همين سيستمها است و نقش خلبان درهنگام نشست و برخاست يا شرايط ويژه پروازي است كه رخ مي نمايد، با توجه به اينكه دراين شرايط هر كسي مي تواند دستپاچه و مضطرب شود الٌا خلبان و كادرپروازي كه آموزشهاي آن را فرا گرفته اند و براي چنين روزي دركابين حضور دارند!! و اعتقادات شخصي خلبان نبايستي جايگزين دستورالعملها و آموزشهايش گردد.
پ.ن: اميدوارم روزي هم فرا برسد كه مديران و تصميم سازان نيز از الفاظي چون اين سيستم بيمه حضرت ابوالفضل است يا خود امام زمان در راهبري آن نقش دارد دست بردارند و به جاي آن به دستورالعملها و استانداردهاي ويژه هرعملكردي توجه كنند وباور داشته باشند كه ايمني سيستم با سربريدن گوسفند يا توسل به پيغمبر و ائمه حاصل نمي شود! و شايد هم روزي را ببينيم كه مديري را به جهت تصميم نادرستي ازاين نوع در دادگاه صالحه ايراني محاكمه و محكوم مي نمايند!!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes