Monday, September 10, 2007

چینیها با فن آوری نرم می آیند


در دهه 60 و 70 میلادی با اصطلاحی به نام " ژاپنیها می آیند" روبرو بودیم که حاکی از ظهور قدرت و جهانبینی نوینی در کنار استعمار قدیم و جدید بود و به نوعی نگرانی ابرقدرتها را در مورد ساختاری ناشناخته که ابعاد رشد و توان عملکردی آن هنوز تخمین زده نشده است، نشان می داد. شکست سنگین پرل هاربر هنوز از یادها نرفته بود و رشد اقتصادی سریع و اعجاب انگیز اهالی دیار آفتاب تابان، کمپانیهای غربی را به شدت نگران کرده بود.از دل این آمدن ساختارهای تعاملی مدیریتی و دیدگاههای جدید کیفیتی متولد شدندکه تا امروز نیز هنوز حرفها برای گفتن دارند و هنوز پایانی بر آن متصور نیست...
دهه 90 میلادی به بعد و بویژه ابتدای هزاره سوم، به ظهور غولهای جدیدی چون چین و هند انجامیده،غولهایی که بیش از هر چیز بر مزیت نیروی انسانی بیشمار و ارزان خویش تکیه زده اند.در بحث شکل گیری امپراتوری اقتصادی ژاپن فرهنگ و اعتقادات ویژه ژاپنیها،شینتوئیسم و ارزشهای خاص جامعه آنها از مواردی بود که به کرات توسط اندیشمندان و محققین غربی مورد توجه قرار گرفت و هم اکنون چینیها با قدیمی ترین و دیرپاترین فرهنگ شرقی پا به عرصه اقتصادی جهان گذارده اند و بعد از حادثه تیان آن من آموخته اند که شمشیرها را زمین باید گذاشت،دلها را باید شست و در راز ذن و فنگ شویی بیشتر غرقه شد!!!.
بحث فن آوری نرم که از دستاوردهای سفر اخیر است و از قوطی وحید هم در آمده!،علیرغم ارتباط باستانیش با تاریخ و فرهنگ چین، مضمونی نو و حداکثر قدمت یک دهه در بحثهای مدیریت تکنولوژی دارد و داعیان اصلی آن هم چینیها هستند.
سیر تکاملی فن آوری و دستاوردهای بی نظیر مرتبط با آن که در سالهای اخیر موجب رشد و دستاوردهای چشمگیر اقتصادی گشته است،همزمان باعث سلسله تغییرات غیرمنتظره و کاربردهای غیر اخلاقی نیز گشته و تردیدهای جدی را در جهان امروز بر سر پیگیری روند موجود یا تغییر سمت و سوی آن حادث کرده است.
"فناوری
غالباً شامل نظام دانشی مبتنی بر علوم طبیعی است که به منظورانطباق، کنترل و یا تسلط بر طبیعت توسعه می یابد. اما امروزه اهمیت نظام دانشی دیگری نیز مسجل شده است که در آن فرایندهای روان شناختی و نظام های اجتماعی بشر تحت تأثیر دانش ناشی از علوم طبیعی و غیرطبیعی قرار می گیرد. در این پارادایم جدید، فناوری تأمین خدمات، چیرگی و ساماندهی تفکر و احساسات فردی و اجتماعی وکنترل ذهن بشر، تحت عنوان فناوری نرم موردتوجه قرار می گیرد.
به
طور خلاصه، فناوری نرم ، فناوری فکری خلق و نوآوری است که بر اندیشه، ایدئولوژی، احساسات، ارزشها،جهان بینی ها، رفتارهای فردی و سازمانی و جامعه انسانی متمرکز است."***(این بخش از گزارشی تحت عنوان "آشنایی با فناوریهای نرم " از سلسله پروژه های تحقیقاتی مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی - مرکز آینده پژوهی علوم و فناوری دفاعی به عاریت گرفته شده است).

پ.ن: اصل گزارش را می توانید از اینجا دریافت کنید.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes