Monday, September 3, 2007

خورشید خانم یا ملکه تامارا گرجی؟

ایران به لحاظ تاریخی و موقعیت همسایگی با ملتهای باستانی آسیای میانه، خاورمیانه و مناطق بین النهرین تا ماوراء النهر ،این اقبال را داشته است تا از فرصت آمیختگی فرهنگی و وام گرفتن نمادها و سمبولهای بسیاری از این مردمان استفاده برده و بر آنچه که امروز تکیه زده بعنوان میراثی مشترک از منطقه ای وسیع در مرکز و باختر آسیا بر خود ببالد...
این بالیدن گاهیً نه که عموماً!!،باعث اشتباه گرفتن حقایق و آدرسهای عوضی دادن در مورد تاریخچه بعضی از این نمادهای فرهنگی گشته و برای رهروانی چون من که گاهی با نمایی آشنا در پس زمینه تصویری یا نوایی برخورد می کنم جای این پرسش باقی می ماند: این که از لحاظ تاریخی قدیمی تر از آنچه است که ما ادعٌا داریم اثری ایرانی است؟؟، و همان طور که همه ما ایرانیها اذعان داریم،اعتراف بر قبضه کردن دستاوردهای دیگران به نام ایرانیها کمی سخت به نظر می آید و گمان وطن فروشی را زنده
می کند!!!!.به طور نمونه تصویر زیر را ببینید:تصویر متعلق است به ملکه تامار یا همان تامارای گرجی ، موجد دوران طلایی پادشاهی در گرجستان در خلال سالهای1184-1213میلادی مطابق با سلطنت خوارزمشاهیان در ایران.



این که ایشان چه کسی بودند موضوع بحث من نیست ،فقط به پرتره چهره ایشان توجه کنید.شباهت چهره ایشان را با نقشی که در بین نقاشان امروزی ایران به چهره خورشید خانم معروف است مطابقت بدهید،این شباهت نگارگری و چهره پردازی در دورانی مقارن با خوارزمشاهیان که صورتگر ایرانی محلی از اعراب نداشته و صورتگری بدلایل مذهبی امکانپذیر نبوده است،فقط می تواند منشاء غیر ایرانی داشته باشد.


این که چرا ما ایرانیها دستاوردهای خودمان را دست کم می گیریم و اصرار داریم که دسترنج دیگران هم مال ماست،به نوعی بیماری تاریخی در بین پیروزمندان در جنگها و فتوحات قدیم و جدید مربوط است که در حین تاریخ نویسی سند مالکیت همه چیز را به نام خودشان صادر می کنند،اگر دقت کنیم از این گونه مالکیتهای ایرانی زیاد داریم!!.
پ.ن: سوالاتی از این دست بسیار است و جوابها بسیار کوتاه یا جوابی نیست!،چرا باور نکنیم که دستاورد بشریت در اشتراک معنی می یابد؟؟.مثلاً چه اشکالی دارد که بدانیم و افتخار کنیم که وبلاگ خورشید خانم متعلق به یک ایرانی است؟ و این خورشید خانم چنین است و چنان؟؟(این خورشید خانم اصلاً با مطلب من بی ربط نیست،در واقع،واقعی تر از ایرانی دانستن آن یکی خورشید خانم است!!)
پ.ن:فراموش نکنیم که نقش خورشید خانم کذایی در بعضی نگاره های رومی نیز شبیه و بدیل دارد که باز به اصالت گرجی بیشتر می ماند!!.
پ.ن: از آن هم جالبتر آرایش و طرح چهره زنان موسوم به قجری است که باز تقلید مو به مویی از چهره زنان گرجی است که زمانی زیبنده اندرونی بسیاری از شاهان و امرای ایرانی بودند و بسیاری از زنان قاجار وسمه را مانند طرح چهره آنان به کار می بردند.


blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes