Saturday, November 6, 2010

El secreto de sus ojos ديده و دل


درعرفان ايراني-شرقي اشارات زيادي به نگاه و نگريستن شده است، همانطور كه از واژه نگرش بر مي آيد، مراد نوعي از نگريستن است كه زاويه ديد و مفاهيم منتقل شده از طريق تصاوير، تبديل به مجموعه پردازش شده اي از مفاهيم عميق و بلند گردد كه در ديدن صرف ممكن نباشد. به اين منوال روشندلان نيز صاحب نگرش خواهند بود زيرا اطلاعات توسط حواسهاي ديگري قابل انتقال و پردازش هستند كه درك بصري صرف را مي تواند پشت سرگذارد.
اگر يكسو نگريستن و يكسان نگريستن عارف بزرگ ابوسعيد ابولخير را بخاطر داشته باشيد، از جدال ديده و دل نيز بگذريم، واژگاني چون ديده صبر، ديده عقل و ديده دل نيز از جمله واژه گان تركيبي پارسي هستند كه رازي را در نگريستن برملا مي كنند، رازي كه بي ارتباط با نام اين وبلاگ نيز نيست!.
اين مقدمه چيني از آن رو لازم به نظر آمد تا بهتر بتوانم شيريني فيلم تماشايي و دلچسب و مطرح سينماي آرژانتين را با شما قسمت كنم، فيلم "رازهايي در چشمهايشان" دومين فيلمي است كه در تاريخ سينماي آرژانتين حائز جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي در سال 2009 گشته است. فيلم در قالب جنايي-پليسي مي گنجد ولي حديث دلباختگي آدمهايي را نيز بيان مي كند كه هيچگاه نتوانسته اند راز دل با دلبر عيان كنند!.داستان فيلم بسيار روان و پركشش در طول 2 ساعت و اندي زمان آن شما را به دنبال خواهد كشيد ونام فيلم از كشف طرزنگاه يكي از حضار يك عكس دسته جمعي به مقتول گرفته شده است كه منجر به افشاي هويت قاتل ساديست مي گردد ولي از طرف ديگر اشاره به نگرش بازپرس پرونده به مقوله زندگي،عشق ومغبون شدن نيز دارد.
پ.ن: غناي بصري و توصيفي سينماي آمريكاي لاتين مقوله قابل تعمقي است كه جريان تماشاگر ايراني به مدد سالهاي اخير از آن جدا افتاده است و بايستي براي درك زيبايي هاي منحصر بفرد آن تلاش كند.
پ.ن:طريق درست ديدن تصاوير در اطرافمان و دقت نظر در هر ايستايي يا پويايي فقط به كاركتر اشخاص باز نمي گردد و نيازمند تمريني است كه بعقيده من بايستي از كودكي آغاز گردد، چشمها را بايد آنچنان حريص نگريستن و به درون كشيدن اطلاعات بار آورد كه باز شدن پلكها تفاوتي با آغاز دوباره فكرت و پردازش نداشته باشد. اين روزها سعي مي كنم به يسنا دقيق نگريستن و بي تفاوت نگذشتن از كنار اطرافش را بياموزم گرچه تمرينهاي اينچنيني شايد ملال آور باشد ولي سعي مي كنم دقت نظرش را با تشويقهاي دلگرم كننده همراه كنم...
پ.ن: نميدانم چنين مهارتهايي نيز مي تواند روزي به يك مقوله معرفتي و آموزشي تبديل شود يا نه؟،ولي مي دانم انسانهاي فردا را بايد براي پرهيز از ندانم كاري، دوباره كاري و صرف بيهوده عمر به بهتر نگريستن و دقيق نگريستن تشويق كرد.


blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes