Monday, November 15, 2010

پستانداران دريايي ايران نيز دلسوز خواهند داشت


امروز در يكي از آن كارگاه هاي آموزشي شركت كردم كه فقط عنوانش خيال شما را به آن سرزمينهايي مي برد كه مردم فراغت آن را يافته اند تا به درماندگي جاندارانشان نيز برسند و اگر در سواحلشان موجودي از قبيل نهنگ يا دلفين به خشكي افتاد بتوانند با حركتهاي خودجوش ولي سازمان يافته پيش از تلف شدن راه چاره اي براي بازگرداندنش به دامان دريا بيابند!.
كارگاه آموزشي امداد و نجات پستانداران دريايي به همت اداره كل محيط زيست استان هرمزگان، آغاز شوق انگيزي براي آموزش مردم ساحل نشين اين خطه در مقابله با فجايعي چون تلف شدن دسته جمعي دلفينها يا به گل نشستن گاه به گاه نهنگ هاي خليج است كه فرجامي جز تعفن و و به خاك سپاري آن هم بعد از روزها در ساحل ماندن نداشته است. اطلاعات مطرح شده نشان مي دهد كه همين يك كف دست پهنه آبي جنوبي مان ميزبان بيش از 20 گونه پستاندار دريايي است كه شايد هيچكدام از ما در هيچ رپرتاژي تا كنون زنده آنها را در آبهاي خليج نديده ايم ولي آنها هستند و كمي تا قسمتي در آبهاي سطحي و بعضي پايين تر در اعماق زندگي مي كنند و فقط جنازه هاي به ساحل افتاده شان ما را از خواب بيدار مي كند!.
پ.ن:از اشكالات عمده اي كه به نحوه ارائه كارگاه وارد بود،آغاز دوره و اعلام تشكيل گروه هاي نجات بدون ايجاد زيرساختهاي مناسب شهري و دستگاه هاي اجرايي پشتيبان است كه با توجه به توضيحات و فيلمهايي كه در اين مورد ديده ام نياز به ماشين آلات سنگين، شناورهاي عملياتي و تجهيزات متنوعي بعنوان زيرساخت مي تواند تضمين كننده موفقيت نجات موجود بخت برگشته باشد در غير اين صورت از مصاديق بيفايده بودن نجات و مرگ انتخابي براي حيوان خواهد بود.
پ.ن:فراخوان عضويت در شبكه امداد و نجات پستانداران دريايي را براي علاقه مندان محيط زيست دريايي بويژه ساكنين نوار ساحلي جنوب كشور در اينجا مي گذارم.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes