Tuesday, November 4, 2008

خالكوبي از دائم تا موقتTattoo

خالكوبي Tattoo قدمتي بيش از 5 هزار سال قبل از ميلاد مسيح دارد و  در ميان اقوام اقيانوسيه و بعضي ملل شرق آسيا و شمال اروپا خواستگاه داشته است.استفاده از نقوش و رنگ براي وجه تمايز به صورت درج آن توسط رنگدانه ها در لايه هايي از پوست، جدا از رسوم قبيله اي و سنتي در ميان بعضي اقوام ،در زمانه ما داستان جداگونه اي دارد...
در ايران به جز لرها،لكها و كوليها كه از خالكوبي به صورت مصارف آرايشي در ابرو براي زنان يا شبه درماني(در ناحيه مفاصل مچ دست يا ساير مفاصل) استفاده كرده و مي كنند،در ميان شهرنشينان  خالكوبي تا ساليان اخير فقط به بعضي ازپهلوانهاي قديمي و اهل زورخانه يا معركه گيرها  و پس از آن به زندان رفته ها و سينه سوخته ها! تعلق داشت و نشانه اي از سوء سابقه محسوب مي شد تا اينكه پاي خالكوبي در غرب به دنياي مد باز شد و پس از آن هم گروهي از ورزشكاراني كه مي توانستند بخشي از اندام را درلباسهاي خاص ورزشي عريان كنند به درج انواع آن همت گماردند!!...
نظاميهاي بريتانيايي و آمريكايي نيز از طرفداران خالكوبي هستند و اشكال مربوط به دسته جات نظامي شان و اسكادرانهاي هوايي يا ناوگانهايشان را بر روي دست و پا خالكوبي مي كنند.
خالكوبي با توجه به ريسك نفوذ به لايه هاي سلولي و انتقال خون و آلودگيهاي آن در تمام دنيا به عنوان يكي از عوامل مخاطره آميز در انتقال بيماريهاي عفوني و خوني و الرژيك است و در آمريكا شخص خالكوبي كرده تا يكسال پس از آن نمي تواند خون خود را اهداء كند.
مصارف آرايشي براي آرايشهاي پايدار در ناحيه لب و ابرو و مصارف محدود پزشكي آن نيز فقط با مجوزها و تخصصهاي مرتبط تاييد شده،بخشي از مصارف نسبتاً مثبت آن است.
پ.ن : تاتوي موقت يا همان نقاشي بر روي پوست نيز در ايران با توجه به رسم حنابندان در بسياري از نقاط جنوب كشور قدمت زيادي دارد و نقاشي بر روي پوست كودكان نيز كه اين روزها در پاركها و بعضي رستورانهاي FastFood مرسوم شده از ساير جريانات حاشيه اي تاتو است.
پ.ن: يسنا هم ديشب در يكي از همين رستورانهاي كذايي ،به اصرار خودش را به بعضي از اين نقوش آن هم فقط روي دست مزين كرده...



Powered by ScribeFire.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes