Saturday, March 10, 2007

آیا بمب گوگلی جلوی فانتزیهای آمریکایی رو میگیره؟؟؟


فانتزی ژانری ایکه که در اون با استفاده از نمایه های جادویی و قدرتهای فراطبیعی به خلق مضامینی پرداخته میشه که در پس زمینه طرحش اغراض خاصی هدفگیری میشه!، همین که بدونید قدیمی ترین نوشته مکتوب ادبی (منظومه گیلگمش )نوعی فانتزی ادبی محسوب میشه ، قدمت کار دستتون میاد و دیگه مهابهارتا و افسانه هزار و یکشب رو نمیخواد شاهد بیاریم!!
فانتزی این توانایی رو داره که هر چیزی رو به یک چیز دیگه تبدیل کنه،یک جادو است و میتونه بدون اینکه فرصت پلک زدن بکنی،مثل خط میخی روی ذهن و حافظه ات میخ کوبی بشه!!، به همین خاطره که از طریق فانتزیهای کودکانه و بزرگسالانه!! انواع و اقسام تبلیغات تجاری،سیاسی و توهم قدرت مداری القاء میشه!، تاریخ و تاریخ نویسی هم گونه ای خاص از فانتزی رو در دل خودش داره که با شدت و حٌدت بیشتری واقعی تر جلوه میکنه!!،فیلمهایی مثل 300 و اسکندر از این مقوله به دور نیستند چون نظرات مورخین رو با استفاده از ابزار توانایی مثل سینما به فانتزی آغشته کردند.
بنا به سنت آخر هفته مشغول دیدن فیلم بودم و شبی در موزه با شرکت بن استیلر رو دیدم(بدجوری به نورمن ویزدم شباهت داره!، واقعاً هیچ نسبتی با هم ندارن؟؟)،فیلم یک فانتزی کم عمقه که به زندگی مردی آمریکایی میپردازه که زن و زندگی و شغل و حضانت پسرشو رو از دست داده و سعی داره که دوباره شروع کنه...
داستان فرعی فیلم طرح شعارهای تکراری آمریکایی بعنوان ژاندارم دنیا و موجد صلح ودوستی بین تمامی نژادها و ملتهای مختلفه که در قالب عروسکها و ماکتها در یک موزه تاریخ باستان نیویورک هستند و شبها به افسون یک لوح جادویی فراعنه جون میگیرن و با هم در گیرن تا طلوع صبح! و این یک آمریکایی که میتونه صلحو برقرار کنه وبا کمک فرزانگی تئودور روزولت محبوب!! هم موفق میشه که به همه نابسامانیهای موزه و زندگی خودش سر وسامون بده!.
فانتزی بامزه فیلم اینه که آمریکایی که تاریخچه آنچنانی در جهان باستان نداره سعی میکنه که نشون بده حتی میتونسته مناقشات اون موقع رو هم حل و فصل کنه!، بدون اینکه اظهار نظری بکنم که از بیطرفی فاصله بگیره باید بگم تمهای تبلیغاتی این چنینی بدجوری آزارم میده...
حق با سلمانه، واقعاً فیلمی مثل 300 دست کمی از سایر فانتزیهایی که به خورد مردم دنیا میره نداره و چیز جدیدی نیست که بخواهیم براش زیادی انرژی بذاریم،همین بغل گوشمون اماراتیها هم دست اندرکار فانتزیهای ساخت و سازی هستند و میخوان هرجوری که شده در تاریخ دنیا ردپایی داشته باشن حتی اگر شده به دروغ یا از طریق ساخت یک سری ماکت از روی اصل اثر! و تاثیر فانتزی گونه چنین تحریفهایی شاید 5 سال دیگه باعث بشه مثلاً توریست اروپایی بزرگترین آثار تمدن بشری خاورمیانه و جهان رو در امارات به تماشا بشینه و ما همینجوری مشغول امضاء کردن طومار و ساختن بمب گوگلی باشیم!!!!

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes