Friday, July 31, 2009

آلترناتيو دولت مجازي


واژه دولت مجازي virtual government در واقع نشانه هايي از دولت الكترونيك و انتقال فعاليتهاي دولتي به حوزه ديجيتال دارد ولي ايده اي كه اين روزها فكر من را به خود مشغول كرده نوعي دولت است كه به موازات دولت واقعي و بدون امكان دخالت در دولت موجود بوجود خواهد آمد و شايد فقط به همين علت واژه مجازي را براي آن انتخاب كرده ام،در اين دولت مجازي به تعبير من،مجموعه هاي كارشناسي و مديريتي به استعداد كابينه دولت شكل خواهد گرفت و با توجه به ميزان اطلاعاتي كه در دستگاههاي اجرايي موجود است و قابل انتقال به چنين ساختاري است،نوعي تفكر انتقادي همراه با ايجاد سناريوهاي متفاوتي نسبت به آنچه در دولت وقت مي گذرد تدوين خواهد شد، آلترناتيوهايي كه از اين طريق خلق مي شوند مي توانند هميشه به موازات دولت وجود داشته باشند و در صورت هر گونه انتقال قدرتي از تهمت فاصله داشتن با تجربه اجرايي مصون بمانند!،شايد هم چندين قدم از آنچه در دولت موجود به كار گرفته شده يا انديشيده شده باشد نيز جلوتر گام بردارند.
دولت مجازي از نگاه ديگر تفكري حزبي را با خود همراه دارد،در واقع احزاب استخواندار و بالغ در جهان اگر انتقادي به دولت وقت دارند از طريق توان كارشناسي كه در احزابشان موجود است مبادرت به انتقاد و ارايه راه حلهايي در خور مي نمايند.
پ.ن:به گمان من فرصت فعلي در كشور ما،قدمهاي اولي است كه بايد براي ايجاد مجموعه دولت مجازي گامهاي محكمتري برداشت و اين نهال منجر به شكوفايي را براي فرداهاي بهتر غرس كرد!.
پ.ن:براي فهم بهتر ايده مفاهيمي چون دولتداري متن باز! و سياست باز نيز پيشنهاد مي شود،اگر چه هر دو مفهوم زاييده جوامع مترقي و دموكراتيك هستند!.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes