Tuesday, June 5, 2007

گردباد دریایی گونو(Cyclone Gonu)در راه است


پدیده جوی بی سابقه ای در حال نزدیک شدن به سواحل شرق و جنوب شرق ایران هست که در اولین یورش یک شناور ماهیگیری درحوالی روستاي سورگل در شرق شهرستان جاسك را غرق و دو تن ازسه سرنشین آن شامل ناخدای این کشتی کشته شدند.

"گردباد دريايی «گونو» که روز دوشنبه حرکت خود را از اقيانوس هند آغاز کرد هم اکنون با افزايش قدرت خود به قدرتمندترين نوع گردباد يعنی «هاريکن» رده ۵ تبديل شده است. «هاريکن»رده ۵ خطرناک ترين پديده هواشناسی است که به چرخنده مناطق گرمسيری معروف است. طوفان دريايي به قدرت 5 گره دريايي در جنوب ايران و درياي عمان در حال به وقوع پيوستن است، با اينكه اين طوفان به سواحل جنوبي ايران نزديك ميشه ولي تا كنون اطلاع رساني در اين زمينه انجام نشده است ، اين طوفان پيش بيني ميشد به سمت عربستان حركت كند ولي با تغيير مسير در حال وارد شدن به درياي عمان مي باشد" .

پیش از این در حین ساخت پروژه نخلهای جزیره ای در سواحل امارات،شبهات ضربه پذیر بودن این جزایر مصنوعی در قبال بالا آمدن آب دریا و پدیده هایی مانند سونامی یا هاریکن مورد بحث مشاورین این پروژه بود و اکنون زمان آزمایش سخت برای این پروژه است.
در کشور عزیزمان هم مطابق معمول بدون کمترین اطلاع رسانی فقط به انتظار وقوع حادثه هستیم!و آماده باش بعضی صنایع فرایندی در منطقه نشان از حادثه ای قریب الوقوع می دهد،آیا مردم ساکن نوار ساحلی جنوب شرق چیزی از تجربه این طوفانها می دانند؟آیا ستاد حوادث غیر مترقبه به طور اصولی مطالعه و آمادگی در این مورد دارد؟اینها سوالاتی است که می تواند صدمه های ناشی از این طوفان را کاهش دهد...
پ.ن:آخرین عکس ناسا از نزدیک شدن این گردباد رو ببینید،اگر تغییر مسیری بوجود نیاید سواحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان،بنادر و جزایر مسیر در مسیر تهاجم این طوفان هستند.
پ.ن: در سواحل مسقط ،عمان اولین نشانه های بروز طوفان قابل مشاهده است.

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes