Saturday, June 16, 2007

گراند سینمای الغریر نه لاله زار!


حکایت ما ایرانیها و سفر و اقامت در شیخ نشینهای خلیج فارس چیز غریبیه!
مخلوطی از حسرت و تعجب و رفاه و غم و شادی و چند دوجین دیگه از احساسهای متضاد...
زندگی در مملکتی که از روال طبیعی و جهانی رشد به دور مانده،بسیاری از عادتها و خلق و خویهای ما را تغییر داده و از ما ملتی ساخته که خودمون هم نمیتونیم درکش کنیم چه رسد به سایرین!

سینماهای وطنی با انبوه بی امکاناتیهای قابل تصور!،سالنهای خفه وبدون تهویه،صدای بد،صندلیهای مزخرف و عادات بد فیلم دیدن جمعی ایرانیها(بلند بلند افاضات کردن،چرت و پرت گفتن،یواشکی سیگار آتش زدن،صدای انواع پاکتها و بسته های تنقلات وطنی،مزاحمتهای مرسوم برای خانمها و خانواده ها و و و) و از همه بدتر سانسور ناشیانه و ماهرانه برای مثله کردن اصل فیلم خارجی و داخلی اون هم فرق نمی کنه!، از اینجانب علیرغم میل شدید و وسواس گونه به فیلم دیدن،علیرغم خاطره انگیز بودن سینما عصر جدید و سالنهای چندگانه آن!،آدمی به شدت فیلم در سینما نبین!!ساخته!!،بماند که در سفرهای گاه بگاهی که به آنسوی آبها پیش می آمد که همیشه وسوسه رفتن و یک فیلم را در سینماهای مدرن آنوریها با صدای دالبی دیجیتال در سالنهای مبله دیدن،آزارم داده و تا پای گیشه بلیط هم رفتم ولی چون ساختارم در وطن اسلامی! شکل گرفته،بازم به خودم نهیب زدم که میرم ایران کپی DVDاصل رو گیر میارم سرفرصت ولو میشم رو مبل و با مامان یسنا با هم در کمال آرامش فیلم مورد علاقه رو خواهم دید!، ولی این دفعه قضیه فرق می کرد با داداش رفته بودیم و اونم عشق تجربه همه چیزهای جدید!،پیله کرد که الا و بلا که باید دزدان دریایی کارائیب قسمت سوم را با نسخه دالبی دیجیتال ببینیم،ما هم که هویت ایرانی-اسلامیمون آزارمون می داد ایندفعه تسلیم شدیم که ضد حال نزده باشیم!

ناگفته نماند که در دبی دیگر غیر از سینماهای مدرن با سالنهای چندگانه،سینمایی وجود ندارد و از 21 سالنه آن تا دو سالنه موجود می باشد!،در این سینماها فقط تنقلات خود سینما آن هم در بسته بندیهای بدون سروصدا! سرو می شود،سیگار کشیدن مساوی است با اخراج از سینما و شوخی و تعارف هم ندارند،هر سینما مجموعه کاملی از کاتالوگها و برشورهای فیلمهای نمایشی و یک نشریه مجانی نقد فیلمهای روز را در اختیار تماشاچی می گذارد،صندلیهای این سینماها به جرات از بهترین مبلهای وطنی بهتره و زاویه دید و لمیدن مناسبی برای تماشاچی ایجاد میکنه،صدا و کیفیت تصویر که دیگه حرف نداره،و شعور تماشاچیانی که با فیلم دیدنشان لذت میبرند و آزاری به سایرین نمی رسانند،موبایل در سینماهای دبی باید قبل از شروع فیلم خاموش شود و الا مشمول اخراج از سینما خواهید بود!،تهویه و بوی مطبوع در سینما محیط دلچسبی برای 2-3ساعت فیلم دیدن ایجاد می کنه...
در سالنهای که من دیدم عموماً فیلمهای به زبان انگلیسی،هندی و ایرانی به نمایش در می آیند و این از مشخصات ذکر کردنی مدیران این بیزنس هست که بر اساس ذائقه و جمعیت متقاضی ،فیلم نمایش می دهند و توزیع جمعیتی دبی را کاملاً درک کرده اند،به هر تقدیر فیلم اخیر از سری دزدان دریای کارائیب رو هم با مشخصات یاد شده دیدم در حالیکه بازی جانی دپ و جفری راش واقعاً ستودنی و مثال زدنی بود،داستان فیلم حقیقتاً در چارچوب کارهای والت دیسنی می گنجد،سرگرمی و اوقات فراغت ولی به تجربه گراند سینمای الغریر می ارزید!

پ.ن: حمل بر بیگانه پرستی نشود! ولی اگه اوضاع همین طور پیش بره،این ماییم که تا چند وقت دیگه در نقش تاریخی اعراب در منطقه معرفی خواهیم شد!،بی تمدن،ندید بدید! و عقب مونده!!

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes