Friday, May 4, 2007

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست



دوستیهای جالبی از این دنیای مجازی نصیبم شده،در واقع بر خلاف دنیای واقعی هنوز بدی ندیدم!،من از علاقه مندانشبکه ماهواره ای آجارا هستم و مدتهاست که موسیقی و رقص گرجی رو به لحاظ روح شگفت انگیزی که در رقصنده های این رقص موج میزنه، ستایش می کنم، و این باعث شده بود که دربدر دنبال کسی بگردم که اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیارم بگذاره،خصوصاً اینکه موسیقی ضربی بعضی از این رقصها خیلی آشنا به نظرم میومد و هنوزم فکر میکنم بین موسیقی ورزش زورخانه و موسیقی گرجی ارتباطی هست،ریتمها خصوصاً درحرکات چرخ چمنی و چرخ تیز خیلی شباهت دارند.
چندی پیش در کامنتهای این مقاله کسی اشاره به اقلیت گرجی ایرانی کرد که در این شلوغی هفتاد و دو ملت ایرانی،صحبتی از اونها نیست، و من از این طریق دوستی پیدا کردم که آدم خوش قریحه و سرزنده ای است و از بازماندگان این قوم که اکثر خانواده های اونها رو میشود در فریدون شهر اصفهان پیداکرد.
ایشون وقتی علاقه من رو دیدند لطف کردند و یک DVD رقص اریژینال (Georgian Legend show-2002)که کاری بسیار حرفه ای و جهانی محسوب میشه از مجموعه رقصهای فوق العاده این ملت جنگاور و دلیر برایم فرستاد، از طریق همین مجموعه زیبا من به سایت سازندگان این اثر هنری دست پیدا کردم و نکات بیشتری دستگیرم شدکه به تفصیل براتون خواهم گفت...

میمیک صورت رقصنده ها در طول رقصها نشان دهنده حالتهای ویژه هر کدام از این رقصها است و میتوان متانت،شرم و حیای زنانه،شور و شعف،سرزنده گی کودکانه،غرور و خشم مردانه را لمس کرد!،در این اجرا 60 رقصنده بخشهای مختلف رقص رو به اجرا درآوردند و با نگاهی کوتاه به میزانسن ها و آرانژمانهای پیچیده حرکات آنها میتوان به نبوغی که با این رقصها همراه شده پی برد،در مصاحبه هایی با رقصنده ها که در قسمتهای ویژه این کار ترتیب یافته بود و تمرینهای خستگی ناپذیرشون رو نشون میداد،از تمرینات 7-8ساعته در روز و در همه طول هفته می گفتند و این که این کار یک عشقه و کوچک و بزرگ نمیشناسه،در همین گروه هم از اطفال خردسال تا پیرمردهای جهاندیده در کنار هم تلاش می کنند. جنگ،اردو زدن،یورش بردن به دشمن،عروسی،شادخواری و غرور گرجی مضمون اصلی این رقصه،اگرچه که به این ملیت تعلق نداشته باشید ولی در هنگام دیدن هنرنماییشون غرور و شور و شعفشون به شما هم منتقل میشه و این رمز آثار بیهمتای گرجیهاست، کار به اونجا رسیده که یکی از شاعرانش می گوید:
" گریگل روباکیدزه (نویسنده و شاعر) گفته است که کسی دیگر نمی تواند مانند ما برقصد! (از لحاظ نژادی توان نخواهد داشت.)!؟"
وقتی به تاریخ پایتخت گرجستان شهر تبیلیسی مراجعه می کنید،میبینید با پایتختی 1500 ساله روبرو هستید!، که بارها ویران شده ولی دوباره به پا خواسته و این رقصها در خلال همه این سالیان دور به جا مونده و به واقع میراث فرهنگی این ملت بحساب میاد...
مجموعه جالبی برای آشنایی با این رقصها توسط پپلاتاوادزه فراهم شده که میتونید به لینک رفته و با اون آشنا بشوید.
پ.ن: وقتی میبینم چندین وچند قوم و طایفه و قبیله در وطنمون داریم که هر کدام رقصها و موسیقیهای زیبایی در سینه حافظه تاریخی خود دارند و محکومند که این سنتها و آیینهای محلی رو پنهان نگه دارند،تاسف میخورم و به این فکر میکنم که چرا ملتی با حدود 5 میلیون نفر جمعیت میتوانند کاری به این زیبایی خلق کنند و ما تا کی نمی توانیم...؟،میراث داری رو باید از گرجیها آموخت.
پ.ن: Georgian Legend show توسط گروهی حرفه ای به صورت فیلم درآمده و نسخه من متعلق به اجرای 2002 این گروه می باشد ، ولی این گروه به صورت دائم در حال ارتقاء کار گروهی و نمایشهای ملی و بین المللی است.
پ.ن:برای اونهایی که شاید دوستی به خوبی دوست من نداشته باشند!و اصل DVD گیرشون نیاد لینک یوتیوب این اثر رو میگذارم،اگر بگردید بازهم نمونه هایش رو پیدا می کنید...

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes