Friday, March 8, 2013

به پیشواز دوران بدون منازعه Band of Brothers

دیدن و الهام گرفتن تنها مجرای تنفسی است که "چشمهایی که فکر می کنند"  تا کنون با آن زیسته است,پس دنیای ام را از پس تجاربم, فیلم , موزیک, کتاب یا سفری که باشما به اشتراک می گذارم نظاره کنید.اگر شما نیز همسفر همین وادی باشید که بسی سعادت و اگر هم نباشید شاید شوق سفر شما را نیز به حرکت در آورد.


از زمانی که سریالهای بلند تلوزیونی به مدد اینترنت و دی وی دی اریژینال به بازار تماشگران ایرانی راه یافته شاید بیش از یک دهه نمی گذرد و در شلوغی محصولات متوسط و بیشتر علمی تخیلی یا اکشن و انواع نازل ترکی,امریکای لاتین و کره ای,  تک ستاره هایی نیز در آسمان می درخشند که با برندهای خوش نامی چون HBO یا BBC گره خورده اند,آثاری که بیشتر در فرمت سریالهای کوتاه عرضه شده اند ولی به مراتب ماندگارتر ارزیابی می شوند.
سریال خوش ساخت و عمیق Band of Brothers از معدود آثاری است که در ژانر جنگ از کلیشه سازی, ارزش گذاری و سفید و سیاه جلوه دادن انگیزشهای انسانی پرهیز نموده و به مدد تهیه کنندگان نابغه ای چون اسپیلبرگ و هنکس که پس از موفقیت  نجات سرجوخه رایان این ژانر را به درستی آزموده بودند بر اساس یک داستان واقعی شکل می گیرد.
گروهان E موسوم  به Easy Company از گردان دوم,هنگ 506 پیاده چترباز از لشگر 101 هوابرد ایالات متحده آمریکا درسال 1942 به صورت آزمایشی برای عملیاتهای ویژه با استفاده از هواپیمای C-47 تشکیل گردید و آموزشهای ویژه ای را به همین منظور در Camp Toccoa ویرجینیا گذرانید.این گروهان برای اولین ماموریت برون مرزی خویش در جنگ جهانی دوم مامور گردید تا در نرماندی فرود آمده و افتخار موسوم به  D-Day را در  6 ژوئن 1944رقم زد.
داستان از روایت بازماندگان واقعی گروهان مذکور  در زمان ساخت  سریال آغاز گردیده و با دوره آموزشی کمپ توکوآ به پیش می رود و در طی 10 قسمت و 11 ساعت روایت بیش از 440 روز حضور گروهان را از پیاد شدن در سواحل نرماندی فرانسه تا پایان جنگ جهانی دوم و بازگشت از اطریش به تصویر می کشد.
در هیچ کجای داستان به هاله تقدس, معصومیت از اشتباه و گناه , تصمیم های جنگی 100% درست, دیو صفتی آلمانیها در مقایسه با فرشته سیرتی آمریکائیها در طی روایت جنگ بر نخواهید خورد.حضور انسان با همه کاستیها,تمام خودخواهی و اشتباهات مکررش در لباس هر دوطرف مخاصمه دیده میشود,از طرف دیگر بارقه ای از انسانیت نیز گاه به گاه در هر دو جبهه به چشم می آید. طرفین در طی مسیر جنگ تا جولای 1945 رنج می برند و از طولانی شدن آن تا پای خودزنی و بستری شدن در بیمارستان یا بازگشت حتی در جلد یک معلول استقبال می کنند.استفاده از مناظر اروپایی و طبیعتی نزدیک به محل واقعی وقوع تاریخی داستان و تجارب اعجاب آور تکنیکی ساخت لحظات واقعی صحنه نبرد که از موفقیتهای فیلم نجات سرجوخه رایان به عاریت گرفته شده شما را تا احساس کامل فاجعه جنگ همراهی می کند.
بازیهای Damian Lewis و Lewis Nixon در کنار گروه بسیاری از بازیگران جوان آن زمان مانند                    Michael Fassbender , Tom Hardy, James McAvoy که اکنون به صحنه گردانان اصلی هالیوود تبدیل شده اند طراز بالایی از بازیگری را نیز در این سریال رقم زده است.
پ.ن: نمی دانم هیچ کدام از کارگردانان عمده  ژانر جنگ در ایران مانند حاتمی کیا این اثر را دیده اند یا تحت تاثیر آن قرار گرفته اند یا اینکه بدون آنکه از وام گرفتن حس حاکم بر ساختار آن نام برده باشند از آن چیزی به عاریت گرفته باشند,ولی می دانم هرچه در این سالها تحت نام هنر دفاع مقدس از مالیاتها و بیت المال این خاک هزینه شده در مقابل فقط همین سریال رنگ باخته است.
پ.ن: سریال به درستی در جای جای روایتش سوالات بیشماری را پیش روی دولتها و جنگ افروزان اصلی قرار داده و از زبان انسانهای گمنام جبهه های جنگ آنان را به پای میز محاکمه برای قبول مسئولیت آغاز هر جنگی فرا می خواند.
پ.ن: هیچ کدام از بازماندگان این گروهان در سالهای کهولت به سهم خواهی در قبال سالهای شرکت در جنگ اشاره نمی کنند و هیچ کدام خود را قهرمان نیز نمی خوانند,فقط آرزو می کنند ای کاش در هیچ جنگی شرکت نمی کردند.
پ.ن: تاثیرات عمیق روحی روانی بر بازماندگان جنگ و تبدیل آنها به موجوداتی که هیچگاه پیش از آن نبوده اند به درستی به آسیبهای روانی ناشی از جنگ می پردازد.
پ.ن: مرحوم پدر من نیز در سالهای ابتدایی خدمتش در ارتش,به رسته زمینی هوابرد و یگان چترباز پیوسته بود و بسیاری از صحنه های آموزش چتربازی سریال من را به  خاطره آلبوم عکسهای قدیمی پدرم اتصال می داد.
پ.ن: دیدن سریال را به همه و بخصوص آنهایی که هنوز جنگی را از نزدیک ندیده اند و آنهایی که در خصوص جنگ به واژگانی چون مقدس یا ارزشی یا فرصت می اندیشند توصیه می کنم,به همه کارگردانانی که می خواهند فیلم جنگی بسازند و آن را ندیده اند چندبار توصیه می کنم!.
پ.ن: فراموش نشود که در رده بندیIMDB این سریال حاثز رتبه باورنکردنی Rating: 9.6/10  است.


blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes