Thursday, April 7, 2011

زنان هزاره سوم نیز زمخت و بی رحم خواهند بود True Grit





بازسازی وسترن هایی که جان وین فقید در آنها هنرآفرینی کرده بود, معمولاً به اثری هم طراز تبدیل نمی شوند حتی اگر سایه برادران کوهن بر آن افتاده باشد!, حتی اگر جف بریجز با آن تیپ جاافتاده و لهجه منحصر بفرد و تو دماغی اش به جای جان وین,همان کاراکتر دائم الخمر مارشال کاگبرن را نعل به نعل بازآفرینی کند!.


بازسازی True Gritکه در ادبیات وسترن به معنای ترکیب مردانگی و بی رحمی است که در دنیای غرب وحشی وحشی تنها راز پایداری و زنده ماندن محسوب می شده است, بیش از زنده کردن یاد و خاطره و جان وین به اثری زن محور و با هنرنمایی هیلی اشتنفلد تبدیل شده است, دختر 14 ساله ای که به خونخواهی پدر مقتولش به استخدام مارشال الکلی ,زمخت و بی رحمی می پردازد تا قاتل پدر را از نیمه راه سرزمین سرخپوستان بازگردانده و زنده یا مرده تسلیم قانون نماید. مت دیمون در فیلم زیر سایه بازی بریجز مدفون شده است ولی سناریوی بازسازی شده برادران کوهن به عقیده من نقش دخترک را یک گام بالاتر از بقیه گرفته است...
پ.ن:در بسیاری از لحظات فیلم آرزو کردم بتوان یسنا را مانند متی بار بیاورم!,نه برای آنکه حق پدرش را در دنیای امروزی باز پس بگیرد بلکه فقط بتواند با همین استقامت حق خودش را زنده کند!.
پ.ن:نسخه 1969 این فیلم را ندیده ام , با آنچه که در نسخه 2010 دیدم نسبت به آثار برادران کوهن ,اثر پر رنگی نیست ولی دیدن روایت دختر نوجوانی این چنین که صفت True Grit شایسته اوست و نه آن دو مارشال و رنجر تگزاسی خالی از لطف نیست!.
پ.ن:بازسازی فیلمهای دوران مردسالاری در هالیوود با طعم و هارمونی فمینیستی این روزها باب شده است تا شاید ورود زنها به عرصه تلاش و زندگی هزاره سوم پذیرفتنی تر جلوه کند...

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes