Thursday, December 16, 2010

زنان بیروت و شهد کارامل Caramel 2007


بیشتر دانستن در مورد جوامعی چون لبنان و بویژه شهر رویایی بیروت که سالها است فقط از طریق تریبون هایی چون نصرالله و حزب الله در موردش شنیده ایم یا تصور کرده ایم و سایه هولناک بمب و تروریسم بر آسمان آن می تواند با دیدن فیلمی مانند کارامل تولید 2007 لبنان یکدفعه دود شود و به آسمان رود!, نادین لباکی کارگردان موزیک ویدئو های معروف خوانندگان لبنانی تبار در اولین فیلم سینمایی اش به زیبایی زندگی زیر پوست بیروت و بویژه جامعه زنانش را به تصویر کشیده است. نادین که نقش اوٌل فیلمش را نیز به خوبی ایفا کرده است, زندگی 5 زن لبنانی را از اقشار و مذاهب مختلف مانند آنچه به واقع نشان دهنده جامعه متکثر لبنان است راعریان می نماید. وقایع حول و حوش آرایشگاه و سالن زیبایی نادین به نقش لیالی می گذرد, موضوعاتی چون سنتی بودن خانواده ها و بی پروایی و تجربه گرایی زنان جوان بیروت و تضاد سنت و مدرنیته بدون انگشت گذاردن حساسیت برانگیز بر اختلاف مذاهب و بدون اشاره به حاشیه های سیاسی زندگی در شهر بیروت, فیلمی زنانه , قابل درک و ارتباط برانگیز حاصل کرده است.
پ.ن: بسیاری از شباهتهای فرهنگی همراه با توسعه فرهنگی و تساهل و تسامح ارج نهادنی در فرهنگ لبنان به چشم می خورد .
پ.ن: بلاخره مامان یسنا را به پای دیدن فیلم کشاندم و در انتها هم رضایتش راحس کردم,امیدوارم این سینمای خانگی ازوضعیت تک تماشاچی خلاص شود!.
پ.ن:جالب است بدانید که این خانم نادین لباکی سازنده و کارگردان موزیک ویدئوهای خواننده معروف عرب Nancy Ajramهم بوده است.
پ.ن:برای آنان که گیشه سینما را در خاورمیانه ملک طلق سینمای ایران فرض می کنند و بیشترین درآمد آن را هم به اخراجیها نسبت می دهند هم جالب است که بدانند این فیلم یک میلیون و ششصد هزار دلار هزینه و 14 میلیون و دویست و پنجاه هزار دلار فروش داشته است!

blog comments powered by Disqus
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes